Článek
„Rozvozové služby si berou od 25 do 40 procent z ceny jídla a navíc si nechají od zákazníka zaplatit poplatek za přepravu. Třeba Dámejídlo.cz si bere z obědů 25 procent, večer je to přes 30 procent. Služba Wolt si bere dokonce 35 až 40 procent,“ řekl Právu Kastner.
Berou si 25 až 40 procent z ceny a navíc si nechají od zákazníka zaplatit za přepravu
Když restaurace uvaří jídlo, které prodává za 100 korun, dostane podle Kastnera od služby třeba jen 65 Kč, což nemůže pokrýt ani náklady.
„Přitom restaurace musí jídlo uvařit, nakoupit obal a zabalit jídlo. Oni ho jen rozvezou,“ doplnil Kastner.
Právu se s žádostí o reakci podařilo zkontaktovat pouze společnost Dámejídlo.cz, jednu ze tří největších firem v oblasti. „V tuto chvíli na to bohužel nemůžeme reagovat,“ sdělila jen mediální zástupkyně Veronika Nosková.
Vlastní rozvoz je komplikovaný
Další možností je podle Kastnera vlastní rozvoz. Některé restaurace podle Kastnera nabízejí vlastní rozvoz.
„Gastronomové ale většinou vlastní jednu dvě restaurace, a aby na jejich webové stránky někdo přišel a objednal si, na to potřebují štamgasty a pak někoho, kdo bude jídla rozvážet,“ podotkl.
Není důkaz, že to pomáhá. Soud zrušil zavírání hospod v Berlíně ve 23:00
Rozvážkové služby ne vždy prodávají jídlo za stejnou cenu, jakou udala restaurace. Ceny mohou být vyšší, ale i nižší. Například firma Bolt s aplikací Bolt Food dává u vybraných podniků slevu 30 procent a partnerským restauracím poskytuje dopravu zdarma, řekl ČTK regionální manažer pro střední a východní Evropu Roman Sysel.
Stravenkové firmy slíbily jednání
Asociace se obrátila také na stravenkové společnosti. „Ty si berou marži pět až sedm procent. Platí se to z tržby, takže restaurace rovnou přijdou o pět až sedm procent z ceny, když průměrná profi tabilita v gastronomii je asi deset procent,“ postěžoval si Kastner.
Stravenkové společnosti oslovené Právem situaci chtějí řešit.
„Výzvu pana Kastnera jsme zaznamenali a vstoupili jsme s ním do kontaktu, abychom upřesnili očekávání jeho i gastro sektoru, a na základě toho doladili možnou formu pomoci pro restaurace. Ta by mohla zahrnovat i snížení nákladů pro restaurace z naší strany,“ sdělil Právu Nicolas Eich, generální ředitel společnosti Edenred, která vydává stravenky Ticket Restaurant.
Strávníci už zase míří k výdejním okénkům
„Přesnou formu i výši pomoci a podpory našim partnerům v gastro segmentu upřesníme nejpozději koncem příštího týdne,“ dodal.
Výzvou k odpuštění či snížení poplatků se bude zabývat i firma Sodexo, potvrdil její šéf Daniel Čapek.
Košík a Rohlík jinak
Velcí online prodejci potravin Právu sdělili, že používají jiný model. „S restauracemi máme speciální spolupráci. Připraví pro nás jídlo vhodné k šokovému zchlazení a rozvozu. Zákazník si je pak může dát do lednice a sníst během tří až pěti dní.
Přidanou hodnotou je, že restauracím garantujeme odbyt. Dodají objednaný počet a my neseme riziko, že se jídla neprodají,“ řekla Právu mluvčí Rohlíku.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová. Dodala, že marže Rohlíku.cz se pohybuje na poloviční úrovni. Podobně Košík.cz hotová jídla připravuje jako privátní produkty.
První vlna nás finančně vyčerpala. Důvěru v pomoc už nemám, říká restauratér
„Nefunguje to tedy stejně, jako běžný rozvoz přímo z kuchyně. Na přípravě hotovek spolupracujeme přímo s šéfkuchaři nebo konkrétními gastrokoncepty. Vždy se jedná o partnerský vztah za férových podmínek pro obě strany,“ uvedl mluvčí František Brož.