Hlavní obsah

Geologický průzkum stavby metra D skončil, stavět by se mohlo začít na jaře

Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil geologický průzkum stavby trasy metra D, který vyšel na zhruba 1,82 miliardy Kč. Nyní čeká na hlavní stavební povolení ke stavbě úseku z Pankráce na Olbrachtovu. Stavět by se mohlo začít letos na jaře. O financování výstavby jedná město s Evropskou investiční bankou (EIB). Trasa metra je z Olbrachtovy plánována do Písnice.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Geologický průzkum metra D je dokončen.

Článek

„Ukončili jsme jednu jednu etapu, na kterou brzy navážeme. Máme pro ni veškerá data, máme zhotovitele a také první menší stavební povolení. Čekáme na povolení hlavní stavby, které je na ministerstvu dopravy, a čekáme na rozhodnutí," řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Geologický průzkum pro linku metra D probíhal v několika lokalitách.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Průzkum dělal podnik na čtyřech místech. Na dvou skončil v srpnu 2020 a na zbylých dvou nyní. „Konal se proto, aby v průběhu hlavní stavby nedocházelo k žádným překvapením a případně bylo možné upravit projekty, k čemuž nakonec nedošlo. Projekty už počítaly s geologickou složitostí," řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nyní je na Pankráci vyhloubena část, která bude sloužit jako přestup mezi linkami C a D. Využity budou i další stavby vzniklé při průzkumu. Původně měl stát 1,6 miliardy, ale nakonec byl dražší. „Nebylo to tím, že by se rozpočet překročil, ale spolu s Báňským úřadem jsme dospěli k rozhodnutí, že některé práce se udělají předstihově," řekl Witowski.

Celé pražské metro je už pokryto mobilním signálem

Mobil

Konkrétní datum zahájení stavby trasy směrem na Olbrachtovu zatím není jasné. Stále není pravomocné hlavní stavební povolení. Ministerstvo dopravy řeší připomínky některých obyvatel. „Doufáme, že budou v nejbližších dnech či týdnech vypořádány tak, aby nám stavební úřad mohl povolení zpravomocnit. Z jara bychom chtěli už kopnout," řekl Witowski.

Náměstek: Stát by měl pomoct

O financování stavby město jedná s EIB. „Počítáme s tím, že ještě v tomto pololetí budeme mít schválen úvěr na polovinu této částky. Druhou polovinu budeme financovat z vlastních prostředků," řekl náměstek Pavel Vyhnánek (Praha Sobě).

Foto: Petr Hloušek, Právo

Geologický průzkum v trase metra D.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Jedna z lokalit geologického průzkumu metra D.

Zároveň řekl, že bude apelovat na novou vládu, aby se stavbou pomohla. „Metro je investice, kterou všude na světě financuje město ve spolupráci se státem, což se v případě metra D bohužel neděje. Jedná se o investici celostátního významu," dodal.

V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto.

Jednou z variant je náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun, investorem je DPP.

Výběr článků

Načítám