Hlavní obsah

Experti: Odstávka ve Škodě může poškodit celou ekonomiku

Avizovaná odstávka ve Škodě Auto může mít vážné důsledky nejen pro samotnou automobilku, ale i její dodavatele, a v důsledku pro celou ekonomiku. V ohrožení mohou být tisíce pracovních míst. Shodli se na tom ekonomové oslovení Právem.

Foto: Radek Plavecký, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Samotná Škodovka představuje pět procent HDP celé ČR a téměř deset procent exportu. Jakákoli odstávka jejího provozu má obrovské ekonomické důsledky. Těžké to bude nejen pro ni, ale především pro její rozsáhlý dodavatelský řetězec, který je na ní v mnoha případech silně závislý,“ řekl Právu viceprezident Svazu průmyslu a obchodu ČR Radek Špicar.

Jak Právo upozornil analytik Deloitte Václav Franče, každá miliarda výpadku tržeb v automobilovém průmyslu způsobí ztrátu 1,9 miliardy korun tržeb v celé ekonomice, resp. půl miliardy na úrovni HDP. A také ztrátu zhruba 600 pracovních míst.

Výroba ve škodovce může stát až do konce roku

AutoMoto

„Loni se Škodě Auto v důsledku pandemie snížily tržby o 36 miliard korun. Těžko kvantifikovat, k jakému výpadku tržeb letos dojde kvůli nedostatku polovodičových čipů. V srpnu byl propad automobilové výroby v ČR 28 procent. Podobné propady lze čekat i v příštích měsících,“ dodal Franče.

Naplno projevuje slabina českého průmyslu, která spočívá v přílišné orientaci na automobilový průmysl.
Štěpán Křeček, ekonom BHS

„Je to rána pro celou českou ekonomiku a krajně nepříznivý signál pro celý tuzemský autoprůmysl. Ten v Česku zaměstnává kolem 180 tisíc lidí,“ připomněl ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Situací ve Škodě Auto jsou podle něj ohroženy desetitisíce pracovních míst.

Nový sedan od Škody se jmenuje Slavia

AutoMoto

Záleží přitom na tom, jak rychle bude výroba obnovena. Ve světě se přitom spekuluje, že nedostatek čipů přetrvá až do roku 2023. „Pak by nebylo možné řešit situaci jinak než právě i rozsáhlejším propouštěním,“ dodal Kovanda.

Oživení zpomalí

Odstávka určitě bude mít dopad na oživení ekonomiky a její tempo, poznamenala Helena Horská z Raiffeisenbank.

„Omezení či úplné zastavení výroby v naší největší automobilce bude mít hlubokosáhlé dopady na náš průmysl. Jelikož se pravděpodobně nebude jednat jen o krátkodobou záležitost, hrozí zánik mnohých subdodavatelů, kteří jsou na odbytu Škody Auto závislí. To bude doprovázeno rušením pracovních míst,“ obává se i ekonom BHS Štěpán Křeček.

Jasně se teď podle něj ukazuje zranitelnost a nezdravá závislost ČR na dovozu komponent ze zahraničí. „Zároveň se naplno projevuje slabina českého průmyslu, která spočívá v přílišné orientaci na automobilový průmysl,“ dodal.

Kvůli nedostatku čipů budou ve Škodě Auto zřejmě znovu snižovat platy

Domácí

Podle Pavla Sobíška z Uni­Credit Bank by úplné nebo i částečné zastavení práce jen ve Škodě Auto ovlivnilo dvě třetiny tuzemského autoprůmyslu.

„A pokud by se zastavily, tak to znamená, že by za období zastavení Česko přišlo zhruba o šest procent HDP. To by byla velká rána,“ prohlásil.

Ať už přímo, nebo zprostředkovaně by se to pak nutně muselo dotknout i domácností. „Samozřejmě, řetězovou reakcí by se to promítlo do zbytku ekonomiky,“ dodal Sobíšek.

Výběr článků

Načítám