Článek
„Opatření, jako jsou tato, jsou velmi znepokojivá. Narušují naše nejdůležitější aktivum k tomu, abychom mohli čelit krizím a nestabilitě: jednotný trh,“ uvedl eurokomisař Thierry Breton.
Maďarsko loni v listopadu zastropovalo ceny benzinu a nafty na 480 forintů (zhruba 29 Kč) za litr. Opatření, které má pomoci lidem v boji s růstem spotřebitelských cen, mělo trvat jen tři měsíce, vláda Viktora Orbána ho ale postupně prodlužuje. V červnu rozhodla, že bude platit minimálně do 1. října.
Výrazně levnější ceny za paliva vábily do Maďarska řidiče z okolních zemí. „Tankovací turistiku“ ale Orbánův kabinet v polovině května ukončil, když vydal nařízení, že za regulovanou cenu mohou tankovat už jen majitelé vozů s maďarskou poznávací značkou.
Cizinci kradou Maďarům SPZ. Chtějí levně natankovat
Tohle nařízení se ale nesetkalo se souhlasem v Bruselu, přičemž Breton začátkem června Maďarsko vyzval, aby jej zrušilo. Argumentoval tím, že vozidla s poznávací značkou z jiných zemí EU by musela platit o 50 až 60 procent více za benzin či naftu než vozidla s maďarskou značkou, což je nepřímou diskriminací a možným porušením pravidel EU. Maďarsko ale nezareagovalo.
Zejména v současné situaci je podle EK důležité, aby vnitřní trh fungoval a zmírnil dopad války na Ukrajině na ekonomiku. Individuální opatření na vnitrostátní úrovni a diskriminační pravidla nejsou podle komise řešením.
Pokud Maďarsko v době řízení nerozptýlí obavy komise, může unijní exekutiva podat žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Maďarsko se má vyjádřit do dvou měsíců.