Hlavní obsah

Evropská banka zkoumá, zda VW nezneužil na falšování emisí půjčky z EU

Evropská investiční banka (EIB) vyšetří, zda německá automobilka Volkswagen nepoužila některou z půjček od Evropské unie k podvodům s testy emisí u naftových motorů. V takovém případě by mohla požadovat vrácení peněz, řekl v rozhovoru se Süddeutsche Zeitung šéf EIB Werner Hoyer. VW začala kvůli emisím vyšetřovat i Čína.

Foto: Julian Stratenschulte, ČTK/AP

Vstup do továrny Volkswagenu v německém Wolfsburgu

Článek

„EIB by (skandál s emisemi) mohl zasáhnout, protože my musíme našimi půjčkami plnit určité cíle v oblasti klimatu," vysvětlil Hoyer.

EIB podle listu poskytla Volkswagenu od roku 1990 půjčky za zhruba 4,6 miliardy eur (124,7 miliardy korun). Mimo jiné na rozvoj motorů s nižšími emisemi a výrobní závody v Jižní Americe. Volkswagen má ještě splatit 1,8 miliardy eur.

Hoyer také řekl, že EIB „velmi důkladné vyšetří”, jak Volkswagen poskytnuté finanční prostředky využil. Pokud zjistí, že peníze byly využity k jiným účelům, než bylo zamýšleno, bude si muset banka „položit otázku, zda nemáme požadovat úvěry zpět”.

Hoyer dodal, že ho Volkswagen velmi zklamal a vztahy EIB s automobilkou skandál značně poškodil, uvedla agentura Reuters.

Süddeutsche Zeitung také uvedl, že bývalý generální ředitel automobilového koncernu Volkswagen Martin Winterkorn odstoupí ze zbývajících funkcí v rámci této skupiny, konkrétně z dozorčích rad Porsche, Audi a nedávno vytvořené holdingové společnosti Truck & Bus.

Automobilku vyšetřuje i Čína

Čínské ministerstvo životního prostředí vyšetřuje, zda jsou vozy automobilky Volkswagen dovezené do Číny nebo vyrobené v zemi v souladu s emisními standardy tohoto úřadu. S odvoláním na sdělení ministerstva o tom v pondělí informovala agentura Bloomberg.

Vyšetřování kvůli emisnímu skandálu této německé automobilky již vedou ve Spojených státech, v Evropě a Japonsku. Žaloby na VW podávají v USA i některé státy, okresy i majitelé vozů. [celá zpráva]

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 miliónů aut s naftovým motorem po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Čínský úřad v prohlášení uvedl, že žádné z těchto 11 miliónů naftových vozidel se nevyrábí v Číně. Zhruba 1900 těchto vozidel však bylo do Číny dovezeno. Úřad automobilce nařídil, aby zavčas předkládal aktuální zprávy o dodržování norem.

Foto: Volkswagen

Volkswagen Tiguan II

Volkswagen oznámil, že svolá 1950 vozů s naftovým motorem dovezených do Číny, aby zmíněný software upravil. Svolávací akce se v drtivé většině týká sportovně užitkových vozů Tiguan. Mezi svolávanými vozy jsou také čtyři sedany Passat B6, informovala agentura AP. Dotčeny podle automobilky nejsou žádné vozy, které prodávají dva společné podniky Volkswagenu s Čínou, totiž skupina FAW Group Corporation a SAIC Motor Corporation.

Čína je největším automobilovým trhem na světě podle počtu prodaných vozidel. Osobních vozů s naftovým motorem se na něm sice neprodává tolik, skandál by ale podle analytiků mohl ovlivnit rozhodování čínských zákazníků při koupi. Pro Volkswagen je Čína největším trhem z hlediska objemu prodeje jeho vozidel.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

„Hluboké znepokojení” ohledně mechanismu umožňujícího nepravdivě vykazovat naměřené hodnoty emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen v pondělí podle agentury Reuters vyjádřil rovněž čínský regulační úřad pro dohled nad kvalitou. Problém by podle něj měl být co nejdříve řešen.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám