Hlavní obsah

EU se postaví Číňanům. Chce vlastní Hedvábnou stezku

Novinky, ČTK, bož

Evropská unie (EU) se chystá vybudovat v různých oblastech světa řadu infrastrukturních projektů s cílem propojit ji s těmito regiony a zároveň v nich zvýšit svůj geopolitický vliv. Ministři zahraničí členských zemí v pondělí schválili základní obrysy plánu. Je mimo jiné reakcí na čínský projekt nové Hedvábné stezky označovaný jako Pás a stezka.

Foto: Virginia Mayo, ČTK/AP

Německý ministr zahraničí Heiko Maas (vlevo) v rozhovoru s chorvatským protějškem Gordanem Grličem-Radmanem při pondělním setkání rady ministrů.

Článek

„Vidíme, jak Čína využívá hospodářské a finanční prostředky ke zvyšování svého politického vlivu všude ve světě. Vzdychat nad tím je k ničemu, musíme nabídnout alternativy,“ řekl během jednání s kolegy v Bruselu německý ministr zahraničí Heiko Maas.

Evropská sedmadvacítka iniciativou navazuje na nedávné přísliby skupiny ekonomicky vyspělých států G7, které se shodly na nutnosti čelit rostoucímu vlivu Pekingu.

Ministři se shodli na tom, že unijní exekutiva do jara vytipuje „globálně viditelné projekty a akce s velkým dopadem“, které by EU mohla v příštích letech uskutečnit v různých částech světa.

Podmínkou je, aby infrastrukturní projekty byly ekologicky udržitelné, založené na pravidlech a nenarušovaly konkurenční prostředí. Podrobnosti financování zatím nejsou známy. Unie přitom chce výrazně stimulovat soukromé investice.

Čína se v posledních letech snaží svými projekty zvýšit investice a vliv v jižní Asii, ale i na dalších kontinentech. Pomoci k tomu má vybudování sítě železnic, přístavů a další infrastruktury.

Řada evropských zemí či Spojené státy to vnímají jako nezdravé posilování vlivu čínského totalitního režimu a chtějí jej vyvážit.

Čínská iniciativa nové Hedvábné stezky
Jde o hospodářskou iniciativu, kterou v roce 2013 představil čínský prezident Si Ťin-pching.
Oficiální název iniciativy je Belt and Road (Pás a stezka).
Součástí projektu je vlaková trasa přes Střední Asii do Evropy.
V roce 2017 byl vypraven první nákladní vlak z Velké Británie do Číny.
Litva v květnu letošního roku ukončila své členství v iniciativě 17+1 pro spolupráci Číny se středoevropskými a východoevropskými státy včetně Česka.

Související články

Výběr článků

Načítám