Článek
Blok je mimo provoz od 19. června. Nyní se podle deníku ukázalo, že věc souvisí se špatným projektem, který nebyl přizpůsoben podmínkám dolu a elektrárny Turów.
„Už delší dobu k tomu bloku přijížděli lidé, kteří opravovali zařízení. Blok fungoval v nouzovém režimu, všechny automatické funkce musely být vypnuty, protože vše je špatně zkonstruované,” řekla listu nejmenovaná osoba obeznámená s podrobnostmi provozu elektrárny.
„Blok není přizpůsoben kvalitě uhlí z dolu Turów. Kvalita suroviny je pro nový blok příliš špatná,” dodal zdroj.
Ucpané filtry
Problém tkví v tom, že systém propouští příliš velké kusy uhlí, a proto se ucpaly filtry. Kvalita uhlí klesla v září 2016 po zhroucení těžené vrstvy, ale v projektu nového bloku se nic nezměnilo. A kvůli používání špatného uhlí už na zařízení neplatí záruka od výrobce. „Není to jediná vada, protože investice byla převzata překotně,” říká se podle polského listu v okolí dolu.
Začala česko-polská jednání o Turówu. Cílem je dohoda, ne soud, shodli se ministři
Porucha bloku se podle zmíněného zdroje stala jedním z důvodů odvolání šéfky společnosti PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Wioletty Czemielové-Grzybowské, která byla ve funkci teprve od loňského dubna. Tato společnost je součástí skupiny PGE, na kterou dohlíží ministerstvo státních aktiv Jacka Sasina.
Emise jako 2,5 milionu aut
Nový blok o výkonu 496 MW každý rok vypustí do ovzduší 2,7 milionu tun oxidu uhličitého, což lze přirovnat k letu devíti milionů lidí z Varšavy do Atén anebo k roční produkci emisí z výfuků 2,5 milionu aut, tvrdí Marek Józefiak z polské pobočky Greenpeace.
Miliardy na stavbu nového bloku byly podle ekologických aktivistů vyhozeny místo toho, aby byly vynaloženy na spravedlivou transformaci regionu, z níž by měli prospěch místní lidé, a ne firmy stavějící blok.
Česko se obrátilo na soud EU, aby pokutoval Polsko za další těžbu v Turówě
Investice začala ještě za předchozí liberální vlády a v tomto směru pokračovala i vláda konzervativní strany Právo a spravedlnost, bez ohledu na změny v energetické a ekologické politice Evropské unie (EU). Stavba vyšla na 4,3 miliardy zlotých, ačkoliv se ještě loni hovořilo o 3,6 miliardy. Realizovalo ji konsorcium vedené společností Mitsubishi Hitachi Power System.
Česko-polský spor
Celou dobu také trvá česko-polský spor o důl Turów. „Jednání (o ukončení sporu) nejsou snadná, protože česká strana předložila návrh mezivládní dohody, který je těžko přijatelný,” řekl náměstek ministra státních aktiv Artur Soboń počátkem měsíce v polském rozhlasu.
Kvůli tomu, že Polsko nevykonalo rozhodnutí Soudního dvora EU o pozastavení těžby do vynesení verdiktu, hrozí zemi finanční trest. Česko unijnímu soudu navrhlo, aby Polsko platilo až pět milionů eur za každý den nelegální těžby, připomněl deník.