Článek
Česká pošta při objednání služby „Balík do ruky“ slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Nespokojenost zákazníků pak dopadá i na internetové obchody, uvedla ve čtvrtek asociace. Služba Balík do ruky je přitom dražší než Balík na poštu.
Podle APEK počet stížností nakupujících v e-shopech v poslední době přibývá. Alespoň s jednou takovou stížností se v uplynulých třech měsících setkala více než polovina dotázaných obchodníků. Z výsledků, které mají k dispozici, vyplývá, že více než 17 procent zásilek zaslaných jako Balík do ruky nebylo v letošním roce doručeno přímo adresátovi, ale vyzvednuto až na pobočce České pošty.
„Bohužel, v posledních měsících se setkáváme se stížnostmi nakupujících. Na ty čeká místo objednaného balíku do ruky pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně ČP. Dříve jsme se setkávali s liknavostí jednotlivých doručovatelů, kteří nechávali adresátům výzvy i v případě, kdy tito byli doma. V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Připomněl, že lidé nakupují na internetu právě proto, aby si mimo jiné ušetřili cestování, fronty a další nepohodlí.
Nejsou lidi
Podle aktuálního výzkumu mezi členy APEK zaznamenala stížnosti svých zákazníků na chování České pošty více než polovina respondentů z řad obchodníků. Problémy s doručením zákazníci následně řeší právě s e-shopy, navíc služba Balík do ruky je zpoplatněna vyšší cenou oproti Balíku na poštu. Lidé tak v ceně balíčku platí vyšší standard, než pošta nakonec dokáže kupujícímu poskytnout.
„Se situací, kdy mi byl balík uložen na pobočce České pošty bez snahy jej doručit, mám dokonce nedávnou osobní zkušenost. Na přepážce jsem byl informován, že pobočka dostala přímo pokyn, které zásilky se ani nemá snažit doručovat, a to údajně z kapacitních důvodů,“ dodal Vetyška. Pošta se potýká s nedostatkem zaměstnanců, doručovatele hledá jen obtížně.
Jak vyplývá z dat, která poskytla sdružení APEK společnost Balíkobot.cz, zákazníci volí ze služeb České pošty výrazně častěji právě Balík do ruky. Poměr objednávek této služby oproti Balíku na poštu je zhruba 70 ku 30.
Pošta: Standard to není, problémy řešíme
Pro e-shopy je to velká nepříjemnost. Naznačují také, že poškozených zákazníků bude asi ještě více, jelikož ne všichni si stěžují. Asociace proto ve svém čtvrtečním prohlášení žádá vedení České pošty o urychlené řešení tohoto stavu.
„Tyto případy nejsou standardem, ale vzhledem k množství přepravovaných zásilek k nim bohužel může dojít. Za to bychom se jak adresátům, tak odesilatelům chtěli omluvit,“ řekl Novinkám mluvčí ČP Matyáš Vitík. Pošta letos za první půlrok doručila přes 15,5 milionu balíků do ruky.
„Pokud by k nedoručování v určitých lokalitách docházelo pravidelně, Česká pošta takovou situaci řeší a sjednává nápravu. Ať náborem nových doručovatelů, brigádníků, zástupem z jiných provozoven, nebo opakovaným proškolením stávajících zaměstnanců, jak mají balíky doručovat. Nedoručování není standard ani systémové opatření České pošty. Jedná o individuální případy, které vždy řešíme,“ dodal.
Mluvčí pošty: Jde o výjimečné případy
Pokud je zásilka uložena na poště a není dodána adresátovi do ruky, je to podle něj způsobeno tím, že adresát nebyl v době doručování balíku k zastižení. Ve výjimečných případech může být balík uložen bez pokusu o doručení. V obou případech si adresát může nechat zdarma balík znovu doručit na uvedenou adresu.
Pošta se už několik posledních let potýká s nedostatkem a velkou fluktuací zaměstnanců. Letos v dubnu zvýšila tarifní mzdy o deset procent. „Fluktuace je problém, ale po přidání se snížila. Ale nedostatek zaměstnanců nás trápí stále,“ dodal Vitík.