Článek
U podnikatelů důvěra v ekonomiku v říjnu meziměsíčně klesla o 0,6 bodu na 94,7 bodu a u spotřebitelů o 2,2 bodu na hodnotu 98,5. Na pohledu firem na ekonomiku ČR se podle vedoucího oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiřího Obsta negativně podepisuje vedle situace v automobilovém průmyslu a návazných odvětvích nedostatek materiálů.
Podniky jej vnímají jako zásadní bariéru, která mnohdy vede k útlumu či zastavení výroby, a to se odráží mimo jiné ve výrazně nižším využití výrobních kapacit, doplnil Obst.
Škoda Auto zastavila výrobu, zaměstnanci berou 80 procent platu
Spotřebitelé ze všeho nejvíce pak vnímají současné výrazné zvýšení cenové hladiny, přičemž až polovina z nich očekává v příštích měsících její další růst, uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
Mezi průmyslovými podnikateli se důvěra meziměsíčně snížila počtvrté, od září klesla o 3,9 bodu na hodnotu 88,6. Firmy hodnotily svou současnou poptávku hůře než v září a výrazně ubylo těch, kteří očekávají pro příští tři měsíce vyšší tempo výroby.
„Podobně jako v minulém čtvrtletí je hlavní bariérou růstu produkce nedostatek materiálu, kterou uvedlo přibližně 32 procent respondentů. Druhou nejvýznamnější bariérou je nedostatečná poptávka, která limituje téměř 24 procent respondentů," uvedli statistici.
Experti: Odstávka ve Škodě může poškodit celou ekonomiku
U firem podnikajících ve stavebnictví důvěra v českou ekonomiku stagnovala na zářijových 111,6 bodu. Podíl stavařů, kteří hodnotí poptávku po pracích jako nedostatečnou, se téměř nezměnil a stavební podniky ani nečekají v příštích třech měsících výraznější změnu počtu zaměstnanců. Přitom právě nedostatek pracovníků je pro 38 procent firem hlavní bariérou růstu produkce, zhruba 17 procent uvedlo nedostatek materiálu či zařízení.
Firmy z odvětví obchodu a služeb byly v říjnu ohledně vývoje ekonomiky proti září optimističtější. Důvěra obchodníků stoupla o 2,3 bodu na 105,9 bodu a důvěra ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru se zvýšila o 2,3 bodu na 97,6.
Průzkum mezi podnikateli a spotřebiteli se uskutečnil v době od 1. do 18. října.