Článek
Stavba 32 kilometrů dlouhého úseku začala před necelým rokem a má být hotová do konce roku 2024.
Letos by stavbaři měli zvládnout více než pětinu z celkového objemu prací, řekl v úterý při inspekčním dni na stavbě poblíž Chraštiček na Příbramsku ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Řidiči kamionů zřejmě nebudou muset výjimečně dodržovat přestávky
Dohodnutá cena projektu je 17,8 miliardy Kč v čisté současné hodnotě, do konce splácení v roce 2048 to odpovídá závazku zhruba 30,5 miliardy Kč, který loni odsouhlasila Sněmovna.
Kupka připomněl, že jde o první stavbu dálnice formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP – Public Private Partnership) v Česku.
Rizika včetně inflace a nárůstu cen jsou přenášena na soukromý sektor
Podobně má být financována i stavba dálnice D35 nebo úsek IV. železničního koridoru Nemanice–Ševětín. Veškerá rizika včetně inflace a nárůstu cen stavebních materiálů jsou přenášena na soukromý sektor. „Ten se s tím bude muset vypořádat,“ dodal Kupka. Dostavbu D4 řídí sdružení Via Salis francouzských firem Vinci Concessions, Vinci Highways a Meridiam, zhotovitelem je společnost DIVia stavební, člen skupiny Eurovia CS. Podle generálního ředitele Via Salis Christiana Biegerta projekt postupuje podle plánu. „Jsem přesvědčen, že budeme úspěšně pokračovat,“ uvedl Biegert.
Hotovo do konce roku 2024
Kupka poukázal na to, že s rostoucími cenami a nedostatkem stavebních materiálů se potýkají všechny stavby v republice. V případě některých komodit, jako je například železo, armovací ocel, je navýšení až o 50 procent oproti cenám z letošního února, upozornil ministr. „Hledáme i na celostátní úrovni řešení pro nejdramatičtější růsty cen komodit,“ dodal.
Noční i denní můra tisíců řidičů je tu. Začíná oprava Barrandovského mostu
Podle ekonoma Petra Bartoně ze společnosti Natland je možná radost, jak stát vydělal na úkor soukromého investora, trochu předčasná. „Může to trochu připomínat klasické připodobnění: Když dlužíte milion, máte problém. Když dlužíte miliardu, problém má banka. V podobném duchu – kdyby náklady vzrostly o deset procent, může mít problém dodavatel. Pokud vzrostou o sto procent, bude mít problém stát. Od určitého bodu už nebude investor schopen stavbu ufinancovat,“ soudí Bartoň.
Podle generálního ředitele Eurovie CS Martina Borovky se stavba D4 za rok výrazně posunula. Uskutečnily se geologické průzkumy, začínají se zakládat mosty, startují zemní práce.
„Počítáme s tím, že letos prostavíme 25 až 30 procent finančních prostředků, abychom si vytvořili dobrý základ na sezony 2023 a 2024 a mohli stavbu na konci roku 2024 dle smlouvy předat řidičům k provozu,“ dodal Borovka. Stavbaři se podle něj snaží minimalizovat uzavírky na silnici I/4. Podle Kupky si ale tato komunikace žádá opravy, které nejdou oddálit.
Stavba dálnice Posázavím naráží na tuhý odpor
Nový úsek D4 bude Via Salis 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Stát začne dálnici splácet v letech 2024 a 2025, a to v korunách a eurech. Poslední splátka by měla být v roce 2048.
Jak už Právo informovalo, při stavbě D4 použijí kamenivo z hald v bývalém příbramském uranovém revíru.