Článek
„Schvalovací proces kontroverzního projektu je prakticky na začátku a nabírá zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic a ministerstvo dopravy klame veřejnost a možná i premiéra,“ uvedl Pavel Šidák z Alternativy D3. Toto sdružení obcí i obyvatel navrhuje namísto stavby D3 v Posázaví označované jako západní varianta rozšíření stávající silnice I/3.
I samotný premiér Andrej Babiš (ANO) minulý týden nad mapami zpochybnil západní trasu. „Zkapacitnění I/3 je na první pohled kratší, mohla by být levnější a už tam ta silnice je,“ namítal Babiš při debatě se zástupci ŘSD, MD a Středočeského kraje, proč prosazují západní variantu.
Kremlík, jak Právo informovalo, argumentoval například napojením trasy na Pražský okruh, což je výhodnější než stávající napojení silnice I/3 na dálnici D1, kde by mohl vzniknout problém. Jenomže ani Pražský okruh ještě není hotov a stát ještě ani nezačal s výkupy pozemků pod jeho chybějící částí.
Proti je již 11 obcí
Vedení kraje zase argumentovalo tím, že už připravuje navazující stavby na plánovanou západní variantu. Ještě letos se začne stavět obchvat Jílového a Jesenice. Babiš se nechal přesvědčit a také on pak mluvil o nutnosti stavby plánované trasy.
Proti stavbě dálnice se staví už 11 obcí na trase a řada souvisejících správních úkonů v přípravě stavby je napadána soudně. Petice iniciativy Alternativa středočeské D3 požaduje zvýšení bezpečnosti a průjezdnosti páteřní silnice I/3 včetně obchvatů Benešova, Olbramovic a Miličína, které by mohlo dopravě v regionu pomoci mnohem dříve a levněji než problematická středočeská D3. To se zase nelíbí lidem v obcích na trase I/3.
„Nejde zde o to, kdo by si dálnici přál či nepřál, ale o zákonný aspekt stavby, zda je projekt dobře připravený, zda ho jeho političtí propagátoři dostatečně znají a zda bude středočeská D3 pro území ČR a jeho obyvatele prospěšná,“ namítal Šidák.
Projekt středočeské D3 pochází ze 70. let. Posouzení EIA bylo na základě dat 1960–2010, územní a další schvalovací řízení mají probíhat až po roce 2019.
„S ohledem na další okolnosti, zejména nekvalitní přípravu projektu a průměrnou délku výstavby dálnic v ČR, je možné dokončení projektu téměř jistě až po roce 2030,“ odhadovali zástupci Alternativy.
Zhruba 60 chybějících kilometrů středočeské části dálnice mezi Prahou, Táborem a Českými Budějovicemi má stát 60 miliard korun.