Článek
Vláda ve středu podepsala memorandum a akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu do roku 2025. Vedle rozvoje elektromobility uvádí jako další priority také rozvoj samořízených aut a digitalizace. Memorandum podepsal také prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Připojily se k němu také firmy jako Škoda Auto nebo ČEZ ESCO.
Podpory by se měly dočkat auta s alternativním pohonem, kam patří elektromobily na baterie, hybridy nabíjené ze zásuvky a auta na vodík. Memorandum vychází z nařízení Evropské unie týkající se snižování emisí oxidu uhličitého.
Ačkoli větší část emisí vytváří průmysl a nikoli osobní doprava, od kauzy Dieselgate automobilky Volkswagen se emise aut staly velkým tématem. Země jako Velká Británie, Francie i Čína uvažují zákazu aut se spalovacím motorem, i když ne dříve než za 20 let.
Čechy zatím od pořízení elektromobilů odrazuje vedle vyšší ceny také řídká síť nabíjecích stanic. Jedním z navrhovaných opatření je právě rozvoj infrastruktury pro bezemisní vozidla.
Mezi dalšími konkrétními kroky je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem.
Podpora má směřovat jak pro firmy, tak pro fyzické osoby.
V Německu podpora až sto tisíc
„Jako nejúčinnější se jeví přímá podpora nákupu. Tuto podporu však nelze realizovat odpočtem daně z přidané hodnoty, vracením daně z přidané hodnoty nebo formou prominutí daně z přidané hodnoty, které jsou absolutně nepřípustné z hlediska harmonizovaného daňového práva Evropské unie,“ stojí v akčním plánu.
Jak konkrétně by přímá podpora mohla vypadat, dokument neupřesňuje. S řešením by měly přijít dotčené resorty, tedy hlavně ministerstvo dopravy a životního prostředí. Ve hře je takzvané šrotovné, tedy příspěvek na koupi nového vozu při vyřazení starého. Mezi příklady ze zahraničí dokument zmiňuje přímou podporu nákupu elektromobilů ve Francii a Německu. Ve Francii je to až tisíc eur (26 tisíc korun) v Německu až čtyři tisíce eur (104 tisíce korun).
Autobusové pruhy pro elektro
Materiál zmiňuje také možnou úlevu z placení silniční daně, která ale v Česku plošně neplatí. V této souvislosti se již dříve mluvilo o tom, že by elektromobily nemusely platit dálniční známku.
Od příštího roku by měly městské úřady zavádět zvýhodnění ekologických aut v rámci využití jízdních pruhů pro autobusy, vjezd do nízkoemisních zón a zvýhodněné parkování.
Aby policisté zejména v městském provozu elektromobily snadno odlišili, navrhuje materiál zavedení speciálních barevně označených registračních značek. Současně chce jednotné značení elektromobilů prosazovat v EU.