Hlavní obsah

Desítky tisíc na nákup, speciální značky a řada výhod. Stát podpoří elektromobily

Novinky, tov

Stát chce na silnicích víc elektromobilů. Jejich majitelé by v budoucnu nemuseli platit registrační poplatky nebo dálniční známku, uvažuje se i o přímé podpoře nákupu. Ve městech by elektromobily měly výhody při parkování nebo přístup do rychlých pruhů pro autobusy. Vyplývá to z materiálů, které ve středu schválila vláda.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Elektromobil

Článek

Vláda ve středu podepsala memorandum a akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu do roku 2025. Vedle rozvoje elektromobility uvádí jako další priority také rozvoj samořízených aut a digitalizace. Memorandum podepsal také prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Připojily se k němu také firmy jako Škoda Auto nebo ČEZ ESCO.

Podpory by se měly dočkat auta s alternativním pohonem, kam patří elektromobily na baterie, hybridy nabíjené ze zásuvky a auta na vodík. Memorandum vychází z nařízení Evropské unie týkající se snižování emisí oxidu uhličitého.

Ačkoli větší část emisí vytváří průmysl a nikoli osobní doprava, od kauzy Dieselgate automobilky Volkswagen se emise aut staly velkým tématem. Země jako Velká Británie, Francie i Čína uvažují zákazu aut se spalovacím motorem, i když ne dříve než za 20 let.

Čechy zatím od pořízení elektromobilů odrazuje vedle vyšší ceny také řídká síť nabíjecích stanic. Jedním z navrhovaných opatření je právě rozvoj infrastruktury pro bezemisní vozidla.

Foto: Lidl

Nabíječky elektromobilů budují i obchodní řetězce

Mezi dalšími konkrétními kroky je například opatření, aby elektromobily nemusely platit registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst, možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem.

Podpora má směřovat jak pro firmy, tak pro fyzické osoby.

V Německu podpora až sto tisíc

„Jako nejúčinnější se jeví přímá podpora nákupu. Tuto podporu však nelze realizovat odpočtem daně z přidané hodnoty, vracením daně z přidané hodnoty nebo formou prominutí daně z přidané hodnoty, které jsou absolutně nepřípustné z hlediska harmonizovaného daňového práva Evropské unie,“ stojí v akčním plánu.

Jak konkrétně by přímá podpora mohla vypadat, dokument neupřesňuje. S řešením by měly přijít dotčené resorty, tedy hlavně ministerstvo dopravy a životního prostředí. Ve hře je takzvané šrotovné, tedy příspěvek na koupi nového vozu při vyřazení starého. Mezi příklady ze zahraničí dokument zmiňuje přímou podporu nákupu elektromobilů ve Francii a Německu. Ve Francii je to až tisíc eur (26 tisíc korun) v Německu až čtyři tisíce eur (104 tisíce korun).

Autobusové pruhy pro elektro

Materiál zmiňuje také možnou úlevu z placení silniční daně, která ale v Česku plošně neplatí. V této souvislosti se již dříve mluvilo o tom, že by elektromobily nemusely platit dálniční známku.

Od příštího roku by měly městské úřady zavádět zvýhodnění ekologických aut v rámci využití jízdních pruhů pro autobusy, vjezd do nízkoemisních zón a zvýhodněné parkování.

Aby policisté zejména v městském provozu elektromobily snadno odlišili, navrhuje materiál zavedení speciálních barevně označených registračních značek. Současně chce jednotné značení elektromobilů prosazovat v EU.

Anketa

Má stát podporovat elektromobilitu?
Ano
43,6 %
Ne
54,6 %
Je mi to fuk
1,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 1870 čtenářů.
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám