Článek
"Mohu potvrdit, že nám bylo doručeno oznámení o hromadném propouštění," řekla deníku Löffelmanová. Podle ní zatím zaměstnanci neznají plán, jak chce firma přežít následující týdny.
Letecká skupina Smartwings, jejíž součástí České aerolinie jsou, požádala podle serveru SeznamZprávy počátkem února stát o pomoc ve výši 1,1 miliardy korun pro ČSA. Bez pomoci státu podle Smartwings čeká ČSA insolvenční řízení, protože firma nemá nárok na pomoc z programu Covid Plus. Smartwings už dříve vládu vyzvaly také k vytvoření kompenzačního programu pro letectví, z nějž by čerpaly zřejmě jako jediné právě Smartwings a ČSA. Kompenzace měly podle spolumajitele skupiny Jiřího Šimáněho pokrýt zrušené lety během nouzového stavu na jaře loňského roku, skupina náhradu vyčíslila na zhruba půl miliardy korun.
Soud zrušil zadržení letadel ČSA na pražském letišti, tvrdí Smartwings
Stát se ale pomoct nechystá. "Žádnou specifickou podporu pro skupinu Smartwings nepřipravujeme," uvedl pro HN ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Ministerstvo dopravy už dřív oznámilo, že program Covid Plus, který umožňuje čerpat záruky i podnikům z dopravy a cestovního ruchu, může využít společnost Smartwings jako majoritní vlastník ČSA.
Loni v létě ČSA oznámily, že plánují do letošního února snížit počet zaměstnanců o víc než 300. Ve firmě tehdy pracovalo zhruba 700 lidí. Zaměstnance propouštěly také sesterské Smartwings.
ČSA podle Šimáněho loni zaznamenaly ztrátu asi 1,5 miliardy korun. Vedle toho nemají leasingovou společnost, která by je podpořila tak, jak se to stalo v případě Smartwings, uvedl Šimáně. Případný úpadek a insolvenční řízení můžou postihnout i klienty ČSA, kteří u společnosti nakoupili letenky za miliardu korun a dosud je nevyužili.