Článek
Takzvaný maglev, jak se vlakům na principu magnetické levitace zkráceně říká, využívá elektromagnetické síly. Nadnáší se tak těsně nad tratí, ale kolejnic se nedotýká.
Čína využívá tuto technologii v omezeném měřítku téměř 20 let. Šanghaj má pro maglev krátkou trať, která vede z jednoho místního letiště do města. V zemi ale zatím nejsou žádné tratě pro maglev mezi městy nebo provinciemi, na kterých by se dala dobře využít vyšší rychlost.
Některá města jako Šanghaj a Čcheng-tu začala provádět průzkum pro výstavbu takové tratě.
České dráhy si objednaly nové vlaky, mohou jet až 230 km/h
Při rychlosti 600 kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen 2,5 hodiny, uvedla agentura Reuters. V současnosti tato cesta letadlem trvá tři hodiny a vysokorychlostním vlakem 5,5 hodiny.
Řada zemí od Japonska po Německo se také snaží vytvořit síť vlaků na principu magnetické levitace. Překážkou rychlého rozvoje jsou však vysoké náklady a to, že tratě nejsou kompatibilní se současnou kolejovou infrastrukturou.