Článek
Jak vyplývá z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ), v roce 2008 spotřebovali Češi v průměru 44 kilogramů chleba na osobu, předloni 39,2 kilogramu a zhruba takové množství i loni.
„Za chleba utratí české domácnosti ročně téměř třetinu jejich celkových výdajů za pečivo. Kupují si ho jednou za čtyři až pět dní, nejčastěji v hypermarketech (63 %) a ve speciálních pekařských obchodech (27 %),“ uvedla v tiskové zprávě poradenská společnost BNG.
Češi dávají přednost klasice
Na tuzemském trhu působí kolem 700 pekáren, které celkem nabízejí až 300 druhů chleba a pečiva. Češi však zůstávají věrni klasice. Nejvíce preferují pšenično-žitný a žitno-pšeničný chléb, na které připadá až 65 procent celkových výdajů za chleba.
Druhou nejpočetnější skupinu tvoří chleby speciální, například celozrnné, a na třetí příčce v zájmu spotřebitelů je toastový chléb.
Poměrně rychle v ČR roste výroba rozpékaného pečiva, dnes tvoří zhruba třetinu nabídky pekárenské produkce. Podle údajů agentury GfK vydávají domácnosti na to rozpékané desetinu z výdajů za pečivo.
V cenách chleba jsou ovšem značné rozdíly, vždyť v některých speciálních pekařstvích stojí kilogramový bochník až 80 korun. Přesto nachází kupce. „Češi jsou prostě ochotni si za kvalitní chléb připlatit,“ uvedl výkonný ředitel Svazu pekařů Jaromír Dřízal.
Pekaři ale z rostoucích cen moc nemají. V roce 2013 dostávali od obchodů 17,20 Kč za kilogram, loni v létě už pouze 15,65 Kč. Naopak marže obchodníků rostou. Před deseti lety byla v průměru 8,6 procenta, ale loni už téměř 24 procent.