Článek
"V polovině roku jsme očekávali, že o práci přijde dva a půl až tři tisíce lidí. Vývoj byl ovlivněn zejména silným kurzem koruny vůči euru," uvedl Šípek. Podle něj však odhady vycházely ze situace ještě před plným propuknutím současné krize.
Pokud bude pokračovat a prohlubovat se, hrozí, že během několika následujících měsíců přijde o práci až deset tisíc lidí. Vyplývá to z vývoje automobilového průmyslu nejen v Česku, ale i zahraničí.
Podle Pavla Juříčka ze společnosti Brano Group by se mohlo propouštění dotknout až 20 000 zaměstnanců, to ale SAP v nejbližších měsících nepředpokládá, jak uvedla ČTK. Další vývoj v příštím roce je těžké odhadnout, poznamenal Šípek.
Odvětví je v krizi po celém světě
Automobilový průmysl zažívá krizi po celém světě, jen v Evropě klesl prodej o několik procent. Dokonce i největší tuzemská Škoda Auto musela zastavit výrobu. Ta mimo jiné ve čtvrtek zveřejnila své hospodářské výsledky za devět měsíců letošního roku.
Zisk jí meziročně klesl o 24,7 procenta na 8,66 miliardy korun. Automobilka přitom prodala více vozů než za stejné období loni. Auta si koupilo 530 924 lidí, což je o 14,8 procenta více než loni.
Automobilce podle mluvčího Jaroslava Černého klesly tržby hlavně kvůli silné koruně.
Kromě silné měny společnostem v automobilovém průmyslu vadí i vysoké mzdové náklady. Jen firmy ze SAP letos do srpna tratily na silném kurzu koruny, vysokých cenách energiích a dalších neočekávaných výdajích kolem 21 miliard korun, jak uvedla ČTK.
Automobilový průmysl v ČR zaměstnává přes 120 000 lidí.