Článek
Očekává se totiž, že lidé budou auta dobíjet hlavně přes noc, kdy je jinak poptávka po elektřině nízká. „Dá se říci, že nabíjení elektromobilů pomáhá vyrovnat zatížení elektrické sítě,“ řekl Právu manažer E.ON zodpovědný za elektromobilitu Miloslav Fialka.
Ani při výrazném nárůstu počtu elektromobilů nebude pro jejich nabíjení nutné stavět nové kapacity.
„Naše výpočty říkají, že spotřeba zhruba v řádu stovek tisíc až jednoho miliónu aut se z hlediska spotřeby elektřiny v České republice projeví pouze v jednotkách procent. Samotná elektromobilita tedy nebude v budoucnosti klást nároky na výstavbu nových energetických kapacit,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Martin Schreier.
Zatím jen 1500 aut, brzy 20 % prodejů
V České republice je v současnosti registrováno něco málo přes 1500 elektromobilů. Jen loni ale lidé a firmy nově registrovali 400 vozů na elektrický pohon. „Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů,“ uvedl Schreier.
„Postupný pád největších bariér, jako je omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost v kombinaci s podpůrnými opatřeními jako třeba bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón nebo jízda v pruzích pro MHD, by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 procent na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR,“ doplnil.
Jiná věc jsou samozřejmě špičky spotřeby v reálném čase, protože odběr nebude rozložen rovnoměrně, ale bude kolísat
Dobíjecí infrastruktura se má poměrně rychle rozvíjet. V současnosti jich tři největší dodavatelé elektřiny provozují přes 160, z toho jsou desítky rychlonabíjecích, kde se baterie typicky dobije na 80 procent za 20 až 30 minut. Těch podle Schreiera firmy do tří až pěti let v celé republice postaví asi 500.
„Vzhledem k tomu, jak rychle roste elektromobilní trh obecně, a Praha je epicentrem tohoto boomu, odhadujeme, že v hlavním městě budou potřeba řádově vyšší stovky dobíjecích stanic,“ řekl Právu mluvčí PRE Petr Holubec.
Rychlodobíječky jsou zátěží pro síť
Cenu za dobíjení u veřejné nabíječky určují dodavatelé elektřiny různě. ČEZ vydá čipovou kartu a na jeho dobíjecích stanicích lze nabíjet za paušál 450 Kč měsíčně. PRE také vydává čipovou kartu, za niž se platí paušál 36 korun za čtvrtletí a za samotné nabíjení 3 Kč za kWh.
U E.ON se zase platí za dobu dobíjení, a to od 26 haléřů do 3,45 Kč za minutu podle zvolené nabíječky, platit se dá klasickou platební kartou.
Jisté problémy mohou způsobit pravděpodobně rychlodobíječky. „Jiná věc jsou samozřejmě špičky spotřeby v reálném čase, protože odběr nebude rozložen rovnoměrně, ale bude kolísat,“ uvedl Schreier.
Mnoho studií počítá s tím, že většinu aut budou jejich majitelé dobíjet přes noc doma, případně v práci. Pomalé dobíjení z domácí zásuvky nepředstavuje pro současnou síť problém.
„Zásadní omezení a tlak na kapacity přenosové a distribučních soustav tedy bude představovat masovější šíření rychlodobíječek, při jejichž instalaci bude třeba vždy zvažovat extrémní možné varianty výkonu, který mohou v reálném čase odebírat. Bude třeba do budoucna určitým způsobem ovlivnit chování zákazníků a ideálně rozložit v čase jejich poptávku po rychlodobíjecích stanicích,“ doplnil Schreier.
Je tak pravděpodobné, že cena za rychlé dobíjení se bude během dne měnit podle toho, jaká bude poptávka po proudu.
Domy potřebují větší jističe
Lidé, kteří budou chtít nabíjet elektromobil doma, se musí připravit na to, že si budou možná muset připlatit za větší jistič. Ovšem podle propočtu E.ON vyjde domácí nabíjení při průměrné ceně kolem 4,50 Kč za kWh na 0,81 Kč za ujetý kilometr, tedy nejméně dvakrát levněji než u auta na benzín či naftu.
Instalace domácího řešení pro dobíjení elektromobilů je podle Holubce relativně jednoduchá. „Standardně tuto službu zákazníkům nabízíme. Pro domácí nabíjení provádíme prověření elektroinstalace, následně je třeba navrhnout úpravu jističů dle zvolené nabíjecí stanice. Chystáme nabídnout vlastní domácí nabíjecí stanice, takzvané wall boxy. Standardně také doporučujeme nebo zajišťujeme zřízení distribučního tarifu pro elektromobily, kdy mají zákazníci v době nabíjení vozu nižší cenu za elektřinu,“ upřesnil mluvčí PRE. Wall box umožní až šestkrát rychlejší domácí nabíjení ve srovnání se zásuvkou.
Výměna jističe čeká především rodiny v domech, které elektřinou netopí. „Domácnost, která elektřinu využívá málo a má jištění jen na úrovni 1x25 A, bude v případě dobíjení vozidla posílení zcela jistě potřebovat,“ uvedl Schreier.
U domů s jističem 3x25 A zase záleží, jak jsou jištěny jednotlivé okruhy, jaké spotřebiče se v domácnosti využívají a jaký je očekávaný souběh jejich spotřeby. „Domácnosti mají zpravidla v jištění nějakou rezervu, ale výkon dobíjení na úrovni 7–11 kW již bude zpravidla vyžadovat případné navýšení hodnoty jističe,“ doplnil.
Záleží také na tom, kolik kilometrů elektromobilem denně ujedete a kolik času budete mít na jeho nabití. „Pokud je denní nájezd vozidla 50 až 100 km a uživatel ví, že má pro dobíjení k dispozici celou noc, je dostačující výkon i na úrovni 3,6 kW. Pokud je ale potřeba dobíjet větší objemy elektřiny a rychleji, bude třeba odpovídajícím způsobem navýšit výkon dobíjecího místa, a tedy i jističe,“ uzavřel mluvčí ČEZ.