Článek
Nové vozy chtějí dráhy nasadit mezi Prahou a Brnem, Prahou a Ústím nad Labem a také na mezistátních linkách do Berlína, Hamburku, Bratislavy a Budapešti.
Rychlost 230 km/h je podle drah „nezbytná pro plánované nasazení souprav na mezinárodní linky, především pak pro provoz v Německu”.
S vlakem na vodík jsou v Německu spokojeni, na koleje vyjedou další
Čeští cestující v tuzemsku si však tuto rychlost neužijí. Vysokorychlostní železnice stavěná pro rychlosti nad 250 km/h je stále hudbou velmi daleké budoucnosti. Maximální povolená rychlost je u nás 160 km/h.
Přitom třeba pendolino, které české železnice brázdí již od roku 2003, by mohlo vyvinout rychlost až 230 km/h.
Kdy se Češi konečně dočkají rychlovlaků? Zbrzdilo to ministerstvo, tvrdí expert
O rychlodráze se v Česku mluví dlouho. V roce 2004 se počítalo s tím, že by mohla začít fungovat kolem roku 2015. Od té doby se termín neustále posouvá.
Například v roce 2017 v rozhovoru pro Novinky Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) označil za reálný termín rok 2029. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) teprve letos v dubnu oznámila, že koupí na francouzské technické předpisy pro vysokorychlostní tratě TGV za 11 milionů korun.