Článek
Podle Gajduškové nelze vyloučit, že série e-mailů z poslední doby souvisí se seznamem 107 klientů ČS, který se v úterý objevil na internetu, a obsahoval údaje o jejich účtech v internetovém bankovnictví z roku 2004. "Seznam neunikl z ČS, neboť banka v podobném formátu data klientů neshromažďuje a ani nemá k dispozici," sdělila Gajdušková.
Spořitelna se domnívá, že seznam je výsledkem trestného činu kopírování klientských údajů softwarem z veřejně přístupného počítače. "Nasvědčuje tomu také fakt, že všech 107 klientů je z jednoho regionu a jsou zhruba ve stejné věkové kategorii," upřesnila Gajdušková s tím, že banka klienty, jejichž jména se objevila na seznamu, kontaktuje s doporučením na změnu přihlašovacích údajů.
"Nemáme zprávy o tom, že by byl kdokoli z nich poškozen," dodala.
Banka letos řešila už 17 variant podvodných e-mailů
Phishing, tedy e-spamové maily, které se nekontrolovatelně šíří po internetu na nejrůznější e-mailové adresy klientů bank a které mají vyvolat dojem, že je pod různými záminkami rozesílá ČS, trápí banku i její klienty od začátku tohoto roku. Nyní koluje po internetu již asi sedmnáctá verze.
Co je phishing?
Internetoví podvodníci často rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.
Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.
Cílem e-mailu je podvodně vylákat z klientů přihlašovací údaje do přímého bankovnictví, případně údaje z platební karty, a následně je zneužít. Spořitelna přitom s klienty e-mailem nikdy o tak zásadních záležitostech, jako je například zabezpečení, nekomunikuje a tyto údaje od nich nikdy nevyžaduje.