Článek
„V první fázi chceme vyrábět bateriové celky pro automobilový průmysl, domácnosti, zálohové zdroje, vyrovnávací baterie pro solární elektrárny a úložiště energie. Výroba se plánuje na příští rok,“ řekl Novinkám Procházka. O investici na rozjezd výroby nyní jedná se strategickým investorem.
Bateriové systémy pro domácnosti začne letos v létě v USA prodávat americká automobilka Tesla Motors. Začátkem května to oznámil její šéf Elon Musk. Baterie budou sloužit mimo jiné k uskladnění energie ze solárních elektráren a také jako záloha pro případ výpadků elektrické energie.
Systém se nazývá Powerwall. Tesla chce jednotku s kapacitou sedmi kilowatthodin prodávat za 3000 dolarů (73 000 korun) a desetikilowatthodinovou verzi o 500 dolarů dráž - v přepočtu za zhruba 85 500 korun. Někteří experti podle webu CNN nedávají bateriím za takovou cenu šanci na úspěch, podle jiných může jít po průlomový produkt.
„Právě jsem se vrátil z Rena, kde Tesla s Panasonikem staví továrnu na baterky a kde je také Altair Nano, kde vyrábí velké baterie, jejichž technologie stoji na mém patentu a na které jezdí například elektrobusy Škoda,“ řekl Novinkám Procházka. Právě v této firmě v americkém státě Nevada několik roků pracoval na vývoji pokročilých materiálů pro velké baterie, které se dají vybíjet a nabíjet v řádu sekund. Využívají se pro stabilizaci elektrické sítě, například výkyvů větrných elektráren.
Po návratu do Česka v roce 2005 se nejdříve věnoval jiným projektům, hlavně nátěrům, které se díky nepatrným částečkám titanu na denním světle samy čistí. Před několika lety se k vývoji baterií vrátil. Technologie firmy HE3DA kombinuje běžné materiály jako lithium, hliník či měď s keramickými oxidy a dalšími aktivními materiály.
Na začátku plánují v ČR vyrábět baterie s kapacitou 1 kWh, 5 - 10 kWh, 100 kWh a 1 MWh. Pro představu, kapacita jedné kilowatthodiny odpovídá zhruba hodině vysávání nebo jednomu vyprání v pračce. Akumulátory elektromobilůe mají kapacitu desítek až stovky kilowatthodin, velké baterie o výkonu 1 MWh pohánějí tramvaje či vozy metra, například v Berlíně.
V českých podmínkách by domácí baterie v budoucnu mohly sloužit k ukládání elektřiny vedle solárních panelů i z větrných nebo malých vodních zdrojů.