Hlavní obsah

Ceny ojetých aut klesly na dno, některé značky zlevnily o polovinu

Právo, Jiří Novotný
PRAHA

Koupě ojetého auta nebyla v České republice nikdy tak lacinou záležitostí jako dnes. Ceny v autobazarech se propadly na historické dno a některé značky meziročně zlevnily i o polovinu. Lidé kvůli finanční krizi zvažují, za co své peníze utratí. Starší, méně ekologická auta budou navíc od příštího roku při změně majitele zatížena poplatkem a stanou se tak prakticky neprodejnými.

Foto: Novinky

Článek

"Ojetiny, které máme na skladě, jsme letos museli už dvakrát plošně přeceňovat. V červenci jsme reagovali na pokles poptávky a teď v listopadu nás k dalšímu takovému kroku přiměla Škoda Auto výrazným zlevněním celé své modelové řady. Proti létu jsou tak nyní ceny v našem autobazaru nižší o dvacet až třicet tisíc korun,“ řekl Právu obchodní ředitel autobazaru Auto ESA Tomáš Svoboda.

Například Škoda Octavia 1,9 TDI, vždy čtyřletá, stála v roce 2006 v Auto ESA 255 000 korun, loni 250 000, a dnes lze stejně starý a vybavený model pořídit za 220 000 Kč.

Podobně na situaci reagují i ostatní autobazary a ceny některých značek šly dolů dokonce až o polovinu.

Lidé mnohem více zvažují své výdaje

"Lidi znepokojují zprávy o světové finanční krizi a začínají být opatrnější. Zvažují, zda místo pořízení nového či ojetého auta raději nespořit na horší časy,“ konstatoval Svoboda.

Autobazary jsou proto přeplněny vozy. Není divu, vždyť podle údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) se letos opět zvýšil podíl ojetin z dovozu na celkovém počtu v ČR poprvé zaregistrovaných vozidel.

"Za leden až říjen bylo v naší republice nově zaregistrováno 240 630 dovezených ojetin, o 10,6 procenta více než ve stejném loňském období,“ informoval ředitel SAP Antonín Šípek.

Vzhledem k posilování české měny bylo pro autobazary velmi výhodné masově nakupovat ojetiny například v Německu. V poslední době však koruna oslabila, což zřejmě povede k omezení dovozů.

Staré škodovky budou neprodejné

Průměrné staří osobních aut je v ČR téměř čtrnáct let. K tomu, aby se snížilo, mají přispět tzv. ekopoplatky ve výši 3000 až 10 000 Kč, které budou již od 1. ledna 2009 muset při dovozu ojetin ze zahraničí i při přeregistraci méně ekologických aut jejich nabyvatelé platit.

"Stará auta se po Novém roce stanou prakticky neprodejnými. Vždyť například cena Škody 120 je v autobazaru asi 7000 Kč, ale kupující by za přeregistraci musel zaplatit ekopoplatek 10 000 Kč. Koupí si tedy raději mladší ojetinu,“ očekává Svoboda.

Jak už Právo informovalo, Sdružení automobilového průmyslu (SAP) požaduje, aby stát finančně motivoval vlastníky starých aut k nákupu nových vozidel. Jejich prodej totiž letos i v naší republice v důsledku světové finanční krize klesá.

Na otázku Práva, co požadavku SAP říkají autobazary, odpověděl Svoboda: „Faktem je, že s takovými příspěvky zpravidla ve výši 1000 eur přišla už řada zemí Evropské unie. Pokud by se zavedly i v ČR, neměl by je stát lidem poskytovat pouze na koupi nového auta, ale i na pořízení ojetiny splňující přísnější ekologické normy. Vždyť finanční situace řady rodin je taková, že na nové auto prostě nemají.“

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám