Článek
Wi-fi připojením je aktuálně vybaveno kolem 1700 spojů ČD. Jedná se o všechny komerční spoje a vybrané, tzv. závazkové spoje, které si objednává ministerstvo dopravy nebo kraje. Právě na základě jejich objednávek přidávají dráhy wi-fi i do dalších spojů.
„V současné době probíhá instalace wi-fi například do jednotek řady 471 CityElefant, kterých je 82 a v podstatné míře zajišťují regionální přepravu v oblasti Pražské integrované dopravy a na Ostravsku,“ řekl Právu mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.
Kromě toho dopravce vypsal výběrové řízení na instalaci internetu rovněž do motorových a přípojných vozů na neelektrifikovaných tratích a do dvou typů rychlíkových vozů. Pro roky 2020 až 2022 celkem vyčlenil na investice do wi-fi více než 170 milionů korun.
Konec rozcestníků na nádražích? Dráhy chtějí po spolku turistů peníze
„Ve spolupráci se zahraničími partnery je poskytována wi-fi také ve vozech zahraničních železnic na území ČR a opačně ve vozech ČD v zahraničí,“ dodal Šťáhlavský.
Na kolik vyjde instalace do jednotlivých vozů a následné měsíční poplatky za její využívání, ČD Právu nesdělily.
Soukromý dopravce Leo Express byl sdílnější. Dnes by za instalaci wi-fi zaplatil kolem půl milionu korun za jednotku. Vlaky typu Flirt a Sirius jsou už ale bezdrátovou sítí osazené z výroby. Na regionálních tratích na Orlicku, kde jezdí jiné typy vozidel, pak vyšla instalace na jednotku mezi 200 a 300 tisíci korun.
„Pokud bychom měli odhadnout celkovou cenu wi-fi ve vlacích z výroby i ve vlacích osazených wi-fi, bylo by to přibližně mezi čtyřmi a půl a pěti miliony korun. U autobusů jsou náklady řádově nižší,“ řekl mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Zároveň doplnil, že měsíční poplatky za využívání internetu firmu stojí vyšší desítky až nižší stovky tisíc korun.
Žena s malým chlapcem spadla v Indii pod jedoucí vlak, jako zázrakem přežili
RegioJet konkrétní čísla neuvedl. „Náklady na instalaci jsou řádově nižší, než bývaly částky zveřejňované při vyhlašování poptávkových řízení například u státních dopravců,“ sdělil mluvčí Aleš Ondrůj.
Ani provozovatel autobusů FlixBus náklady na internet neprozradil. Vzhledem k tomu, že jezdí do různých koutů Evropy, však způsob připojení změnil.
„V rámci optimalizace a výrazné úspory nákladů jsme letos provedli inovaci v podobě instalace tzv. multiplexorů, které jsou schopny pojmout až devět SIM karet. V praxi to znamená, že autobus je vybaven SIM kartami zemí, kterými linka projíždí, a využíváme vždy domácí tarify, nikoliv roaming,“ řekla Právu mluvčí FlixBusu Eva Krejčí.