Článek
D47 vešla do povědomí motoristické veřejnosti zejména kvůli snížené rychlosti v důsledku zvlnění části povrchu. Kvůli řadě vad na dálnici a mostních objektech se stát se zhotovitelem pře už od jejího zprovoznění v roce 2008.
Výstavbu dálnice vedoucí z Lipníka nad Bečvou do Ostravy symbolickým poklepáním na základní kámen zahájil v roce 2002 tehdejší premiér a dnešní prezident Miloš Zeman. Jeho vláda uzavřela smlouvu na výstavbu dálnice nejdříve s izraelskou firmou Housing and Construction. Vláda Vladimíra Špidly posléze ale zjistila, že už uzavřená smlouva nebyla pro stát výhodná, a odstoupila od ní. S ostudou za to zaplatila smluvní pokutu 630 miliónů korun.
"Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák, který v nadcházejících parlamentních volbách kandiduje za zemanovce. Zatím není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.
Neúnosný stav je v osmikilometrovém úseku Rudná–Hrušov, který za 4,5 miliardy vybudovalo konsorcium vedené firmou ODS – Dopravní stavby. Tu později převzala společnost Eurovia CS.
Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice.
Eurovia: Jde o předvolební boj
Po čtyřech letech provozu se vozovka na několika místech zvlnila a vážné vady vykazovaly i mosty. O opravu se s firmou Eurovia už dva roky pře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které dokonce na Eurovii podalo trestní oznámení.
Eurovia od začátku kauzy jakékoli pochybení odmítá. Mluvčí firmy Petra Kučerová tvrdí, že problematiku dálnice D47 zneužívají politici v předvolebním boji.
Nemáme žádné zprávy o průběhu a výsledcích vrtů, které na místě v současnosti organizuje Ředitelství silnic a dálnic
„Kontaktovalo nás několik novinářů, kteří se pokouší ověřit nepotvrzené informace, podle nichž se ministerstvo dopravy chystá několik hodin před volbami prezentovat údajné výsledky kontrolních vrtů na D47. Podle těchto závěrů prý není v pořádku podloží stavby a konstrukční vrstvy. My však žádnými takovými informacemi nedisponujeme a nemáme ani žádné zprávy o průběhu a výsledcích vrtů, které na místě v současnosti organizuje Ředitelství silnic a dálnic,“ upozornila Kučerová.
Dodala, že podle platných reklamačních pravidel musí být takové vrty provedeny společně, na základě vzájemné shody o jejich metodě. „To se dosud nestalo, a to i přes opakované žádosti ze strany společnosti Eurovia CS,“ řekla Kučerová.
„Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci, a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejích jednotlivých vrstev,“ vysvětlila mluvčí.
Ostrava: Byla by to pro nás katastrofa
Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík řekl, že informace o dálnici ještě nedostal, ale pokud by to byla pravda, znamenalo by to pro Ostravu katastrofu.
"V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík. Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. "Pro Ostravu by to znamenalo katastrofu," řekl náměstek.
V srpnu 2013 odložil Útvar odhalování korupce a finanční kriminality po dvou letech vyšetřování zvlněného úseku dálnice D47 u Ostravy. Za špatnou silnici tak nebude zřejmě nikdo stíhán. Proti odložení vyšetřování podalo ŘSD stížnost.