Hlavní obsah

Budoucnost regionálních letišť v Česku je nahnutá

Právo, Adam Kahánek

Letecká doprava se kvůli pandemii koronaviru stala jedním z nejvíce postižených segmentů ekonomiky. Negativní dopady epidemie pociťují nejen aerolinky, ale i samotná letiště. To pražské se pomalu vrací do normálu, v problémech ale zůstávají ta menší v regionech.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Terminál Jana Kašpara Letiště Pardubice. Ilustrační foto

Článek

„Pandemie potvrdila to, co bylo už zřejmé. Česká republika má regionálních letišť až příliš,“ řekl Právu ekonom Lukáš Kovanda. Letiště v Pardubicích loni přepravilo jen 34 tisíc cestujících a skončilo ve ztrátě 40 milionů. Letos, nepočítáme-li charterové lety, počet pravidelných linek rozšířilo až od poloviny května. To se k letům se společností Wizzair do Kyjeva a Lvova přidal také Ryanair, který létá do španělského Alicante.

V jednání jsou podle manažerky rozvoje letiště Márie Ministrové pravidelné linky do Londýna či Eindhovenu. „Snažíme se i o obnovení letů z Ruska do destinací, které byly z letiště již operovány,“ řekla.

Potíže i v Brně

Razantní pokles odbavených cestujících zaznamenali také na tuřanském letišti v Brně, a to o 84 procent a se ztrátou mezi 60 a 75 miliony Kč. Teprve minulý pátek tam odbavili první let Ryanairu na pravidelné lince do Londýna. Stejný dopravce pak začne od 2. července létat do Milána. Letiště těží pouze z charterových letů, protože dohoda s dopravcem SkyUp na letním provozu do Kyjeva padla.

Věřitelé ČSA, které jsou v úpadku, souhlasili s reorganizací společnosti

Ekonomika

„Vedení letiště jedná s dopravcem o spolupráci. Stejně tak stále platí dlouhodobý cíl směřovaný zejména na Severní Porýní-Vestfálsko, střední Francii a další destinaci na britských ostrovech,“ řekl mluvčí letiště Jakub Splavec.

„Letní sezona by mohla být minimálně poloviční oproti rekordnímu roku 2019, tedy zhruba dvojnásobná než loni,“ dodal.

Podle experta na leteckou dopravu Lukáše Musila má Brno do budoucna největší šanci na otevření nových linek. Naopak u Pardubic počítá s nutností dotací. Na růžích ustláno nemá podle Kovandy ani ostravské letiště v Mošnově. „Jen obtížně čelí tlaku blízké polské konkurence,“ řekl.

Za očkování šance na rok létání zdarma, lákají aerolinky věrné cestující

Cestování

Musil s ním souhlasí. „Letiště nezachytilo příliv nízkonákladových dopravců na regionální letiště ve východní Evropě a nechalo se předběhnout polskými Katovicemi. Stejně jako v případě Pardubic se Ostrava bude muset spoléhat na charterové lety, případně přilákat jiného nízkonákladového dopravce, který do Katovic nelétá. I tak bude nutné lety dotovat,“ řekl.

Zároveň ale podotkl, že Ostrava má ze všech českých regionálních letišť nejsilnější nákladní dopravu.

Letiště v Karlových Varech taky zažívalo lepší časy. Nyní tam nelétá jediná pravidelná linka. Negativně se kromě pandemie na jeho provozu podepsalo i ochlazení česko-ruských vztahů.

Letiště Praha chce rámcový úvěr až za sedm miliard

Ekonomika

Kovanda při pohledu na budoucnost poukazuje ještě na jeden faktor, a sice sílící tlak na omezování letecké dopravy kvůli její environmentální zátěži. „To jen prohloubí ztráty zvláště zasažených tuzemských regionálních letišť, která příliš zářně neprosperovala ani před pandemií. Tím méně budou prosperovat v náročnějších postpandemických časech,“ uzavřel.

Výběr článků

Načítám