Článek
Calais je hlavním uzlem, kterým se lze dostat z Francie do Velké Británie.
Ačkoliv Velká Británie formálně opustila Evropskou unii již letos v lednu, až do konce letošního roku platí přechodné období. Do té doby je Británie stále součástí společného trhu a celní unie.
Pokud se však do konce roku nepodaří najít dohodu mezi oběma stranami, nastane obávaný tvrdý brexit.
Nedomluví-li se Brusel a Londýn na jiných pravidlech, bude se obchod mezi EU a Velkou Británii od 1. ledna 2021 řídit podle obecných podmínek Světové obchodní organizace. To znamená, že by zboží putující mezi kontinentální Evropou a britskými ostrovy znovu podléhalo clům a dalším poplatkům, což by jeho cenu výrazně navýšilo.
Londýnský Big Ben už odbíjí brexitu: Jak moc bude bolet? A koho víc?
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gQ_Q/M8RJx.jpeg?fl=cro,0,23,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Pro spotřebitele na obou stranách by to znamenalo zdražování. Pro dopravu to bude znamenat další komplikace způsobené možnými celními kontrolami.
Dlouhých kolon se obávají i v Doveru
Obavy z kolon kamionů po Silvestru tak panují i na druhé straně kanálu. Ekonomický deník Financial Times upozornil, že velká část britských podniků není připravena na konec přechodného obdob a možný tvrdý brexit.
Velká Británie chce kvůli zvládání náporu zřídit celkem deset celnic na pevnině, aby se ulevilo přetíženým přístavům, zejména klíčovému z nich – Doveru.
Počítá se také s tím, že kamiony mířící přes La Manche do Evropy budou muset mít zvláštní povolení pro vstup do pobřežního hrabství Kent. Řidiči, kteří nebudou mít tyto doklady u sebe, riskují pokutu.
Kabinet varoval, že i v přístavu v Doveru mohou vznikat dlouhé kolony, pokud firmy tuto administrativu podcení a povolení si včas nevyřídí.