Článek
„Ředitelství silnic a dálnic tento billboard neodstraňovalo,“ uvedl mluvčí ŘSD Rýdl na dotaz Novinek, proč v úterý odpoledne už billboard na místě nehody nebyl. Za odstraněním podle něj pravděpodobně stál provozovatel reklamní plochy. Tím je společnost Czech Outdoor ze skupiny BigBoard.
Novinky se dotazovaly manažera BigBoardu Marka Pavlase, proč nebyly billboardy odstraněny již dříve, jak provozovateli ukládal zákon, a co jej vedlo k promptnímu jednání krátce po nehodě? Pavlas na tyto dotazy nereagoval.
Nehoda se stala v sobotu kolem čtvrté hodiny ráno na desátém kilometru D11 směrem z Prahy na Hradec Králové. Vůz BMW vyjel z dosud nezjištěných příčin z vozovky, narazil do konstrukce billboardu s českou vlajkou, poté do kanálu, několikrát se přetočil a nakonec skončil v příkopu. Jednatřicetiletý řidič nepřipoutaný vyletěl z auta, nehodu nepřežil. Příčiny nehody vyšetřuje policie. [celá zpráva]
Zmizet měly už před více než sedmi měsíci
Podle zákona měly již vloni v září po předchozí pětileté lhůtě z ochranného pásma u dálnic a silnic I. třídy zmizet billboardy, které se nacházely blíže než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři napočítali ve vymezených úsecích celkem 3000 nelegálních poutačů, z toho zhruba polovinu v blízkosti dálnic.
Zatím podle posledního sdělení ministerstva dopravy, kterému šéfuje Dan Ťok (ANO), bylo po více než sedmi měsících zlikvidováno pouhých 446 reklamních zařízení.
„Čtyři stovky odstranili provozovatelé venkovní reklamy. Zhruba pět desítek reklamních zařízení pak odstranili pracovníci jednotlivých středisek správy a údržby dálnic,“ uvedlo ministerstvo. Zbývá tak odstranit zhruba 900 billboardů.
Majitelé nespolupracují, stěžuje si Ťok
Podle ministra dopravy Ťoka je pomalé odstraňování billboardů především chybou majitelů a provozovatelů. „Pokud by sami chtěli, nestál by kolem dálnic už jediný nelegální billboard,“ nechal se slyšet Ťok.
„Podle zákona nemůže jen tak někdo přijít a sám od sebe reklamní zařízení jednoduše odříznout. Ke každému musí být doložena řada dokladů,“ dodal s tím, že někteří majitelé odstraňování billboardů cíleně obstruují, mimo jiné účelovou změnou vlastníka nebo sídla společnosti. Při odstraňování billboardů na pracovníky údržby dálnic volají policii.
Na dotaz Práva, zda už tedy nenazrál čas ukládat majitelům billboardů, kteří porušují zákon, pokuty, Ťok odpověděl: „Možná k nim skutečně přistoupíme.“
Zatím se tak ale nestalo. Vlastníkům nelegálních poutačů přitom za nerespektování zákona hrozí pokuta 200 tisíc, majitelům pozemků pak až 300 tisíc korun.
Olomoucký kraj hrozí pokutami
Kraje mají ve své pravomoci jen silnice I. tříd. U těch už začaly krajské silniční správní úřady zasílat majitelům výzvy k odstranění. Olomoucký kraj už také hrozí pokutami. „K úterý bylo fyzicky odstraněno zhruba 50 reklamních zařízení, která si odstranili jejich vlastníci na své náklady,” sdělil Novinkám tajemník hejtmana Olomouckého kraje Vladimír Lichnovský.
U billboardů s neznámým vlastníkem Olomoucký kraj poslal 40 výzev k odstranění vlastníkům pozemků. Celkem má podle Lichnovského od silnic v kraji zmizet zhruba 400 billboardů, včetně těch již odstraněných.
Provozovatelé billboardů nejdřív odmítali billboardy odstraňovat a reklamu nahradili českou vlajkou, protože v takovém případě podle nich nejde o reklamní poutač. S takovým výkladem ale narazili, neboť zařízení byla právě jako nosič reklamního obsahu povolena, takže ilegální by byla i tak.
Na konci loňského roku se ministerstvo dohodlo se Svazem provozovatelů venkovní reklamy na harmonogramu, podle kterého budou majitelé odstraňovat každý pracovní den pět zařízení. Náklady spojené s odstraněním jednoho billboardu se podle ŘSD pohybují v řádu desítek tisíc. [celá zpráva]