Článek
„(Firma) utrpěla do konce roku 2019 ztrátu více než 80 milionů dolarů. Tento fakt dostal vedení společnosti pod obrovský tlak. Bylo obtížné udržet společnost nad vodou s minimálními finančními rezervami, vedení se muselo spolehnout na bankovní půjčky, ovšem banky kvůli riziku už nechtějí půjčky prodlužovat,“ apeloval podle televize v lednu u vedení Boeingu premiér.
Skupina Smartwings, do níž patří aerolinky Smartwings a České aerolinie (ČSA), v posledních týdnech jednala o možné podpoře ze strany státu. Ve hře byly státní záruky na úvěr až 900 milionů korun. Za tento scénář se dlouhodobě stavěl ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy v jedné osobě Karel Havlíček (za ANO).
Po kritice takového postupu se však vláda přiklonila k úpravě podmínek nového programu Covid Plus pro velké zaměstnavatele, aby o něj mohly žádat i společnosti z dopravy a cestovního ruchu. Smartwings by tak mohly požádat o státní záruku na úvěr až do výše 1,2 miliardy korun.
Ekonomové: Vláda postupuje účelově, aby na pomoc dosáhly i Smartwings
Jednou z podmínek ovšem je, že taková firma nebyla v existenčních problémech před 12. březnem letošního roku. Babišova slova z dopisu však naznačují, že by takovou podmínku Smartwings nemusely splnit.
Hrozí bankrot, psal Babiš
„Babiš se v dopise odkazuje na dopis, který 'v posledních dnech' odeslala Boeingu sama společnost Smartwings. Obsah tohoto dopisu není znám. Babiš v dopise říká, že Smarwtings hrozí bankrot, používá dokonce velmi ostrý výraz 'go down',” řekl Novinkám ředitel Liberálního institutu Martin Pánek, který dopis četl.
„Pokud totéž zaznělo i v samotném dopise Smartwings, je jasné, že Smartwings buď uváděly nepravdivou informaci vůči Boeingu, nebo se nemohou ucházet o podporu v rámci programu Covid Plus. Anebo si tento údaj přimyslel premiér Babiš, což by bylo opět na pováženou,” dodal Pánek.
Mluvčí firmy špatnou situaci popřela
Mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková špatnou situaci firmy, o které psal Babiš, ve vyjádření pro Primu popřela: „Smartwings byla před koronakrizí zdravou společností. Společnost Smartwings vykázala kladný hospodářský výsledek za účetní období 2018 a 2019.“
Skupina Smartwings kvůli krizi propustí až 600 zaměstnanců
Podle výroční zprávy za rok 2018 společnost vykázala čistý zisk 303,23 miliony korun. Výroční zprávu za rok 2019 zatím aerolinky nezveřejnily, podle vyjádření Dufkové však „i přes problémy způsobené uzemněním letadel Boeing 737 MAX Smartwings, a.s., vykázala v loňském roce zisk po zdanění ve výši 133,4 milionu korun”.
Ztrátu na odstavení Maxů společnost vyčíslila na 1,5 miliardy korun. Ve flotile jich má sedm, další dvě desítky jim měly být dodány do konce loňského roku. Podle dřívějších vyjádření Dufkové se ale „s touto skutečností velmi dobře vypořádaly”.