Článek
„Nepřekvapilo by mě, kdyby ceny klesly o desítky procent. Levné vozy mohou zlevnit o desítky tisíc, ale u vozů kolem milionu už to budou i statisíce. Auta můžou zlevnit i o 25 procent,“ řekl Právu hlavní ekonom Czech Fundu a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.
Podle analytika společnosti Cyrrus Petra Pelce automobilky už před krizí neměly kvůli silné konkurenci příliš vysoké marže, které teď budou muset ještě snížit. „Budou bojovat o přežití. Bude to snaha o udání vozů za cenu i nulové marže, nelze vyloučit ani záporné marže. Slevy dosáhnou nejméně několika desítek tisíc korun. Pak se uvidí, jaká bude odezva. Pokud automobilky uvidí, že to není dostatečné lákadlo, pravděpodobně budou muset přitvrdit,“ řekl Právu Pelc.
Poptávka bude nyní podstatně menší než před krizí a automobilky se podle Pelce zaměří na vozy nižší třídy, protože pokud lidé budou kupovat auta, budou to ta levnější. Prodejci se podle Kovandy budou snažit slevy maskovat, aby u lidí nezažehli očekávání poklesu cen.
Babiš: Nejvíc pomůže, když budou lidé utrácet peníze v Česku
„Tak jako to bylo u minulé krize u nemovitostí, když se například k nemovitosti dávalo auto zdarma a nemovitost zůstávala nominálně stejně drahá. Zlevnění může přijít i ve formě vyšší výbavy za stejnou cenu,“ vysvětlil.
Škoda Auto už nabízí bonusy
S podporou prodejů v programu Restart už přišla Škoda Auto. Nabízí desetitisícové bonusy za výkup starého vozu protiúčtem, bezúročné financování s povinným ručením za 125 korun, zvýhodněné pojištění platebních povinností a zvýhodněnou nabídku paketu Mobilita Plus, kde je záruka vozu prodloužena na pět let nebo ujetí 100 tisíc kilometrů.
Automobilka uvádí, že u modelu Kamiq je tak cena zvýhodněna až o 70 400 Kč, u Octavie Combi dokonce až o 217 600 Kč. Změna přichází po zdražování z počátku roku zejména kvůli přísnějším emisním limitům. Podle společnosti EY ceny nových osobních aut v základním provedení vzrostly v 1. čtvrtletí v průměru o 3,9 procenta, tedy v průměru o zhruba 16 400 Kč.
Seat slaví sedmdesát let, idea španělského auta pro masy je však starší
Lidé z automobilového průmyslu zlevňování nepřipouštějí. „Obecné snížení cen vozidel však považujeme nyní za zcela nereálné, a to mimo jiné i vzhledem k nepříznivému vývoji kurzu koruny a enormnímu růstu nákladů,“ sdělil Právu tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.
Podle Kovandy se ale snižování cen výrobci a dealeři nevyhnou. „Zlevnění očekávám v průběhu léta. Teď to ještě budou zkoušet a pak uvidí, že to nejde. Ze statistik maloobchodu je jasně vidět, že propad v motoristickém segmentu je velký. Auto je navíc věc, jejíž nákup budou lidé moci odložit, protože se budou obávat o svou budoucnost,“ vysvětlil analytik.
Hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček dokonce míní, že některé značky tlak nevydrží. „Je otázka, zda celá řada výrobců nebude na trhu končit a své vozové parky vyprodávat. Bude velký tlak na trh s ojetými vozy od lidí či firem, kteří se dostanou do problémů a budou končit,“ řekl Právu Křeček.
V tureckém Tefenni vyrábějí auta ze šrotu. Podporuje to ekonomiku, říká starosta
Ceny ojetin by ale nemusely podle Kovandy klesat tak rychle, zpomalit je může zavedení šrotovného, tedy příspěvku na nákup nového vozu a likvidaci starého, především v Německu, ale i v České republice. O šrotovném před pár dny poprvé veřejně mluvil i premiér Andrej Babiš (ANO). „V NERVu jsme zatím šrotovné neprobírali, ale myslím si, že k tomu dojde,“ řekl k tomu Kovanda. „Pokles cen ale přijde,“ dodal.