Článek
Symbolická mzda pro ředitele amerického Fordu je jen jedním z plánovaných škrtů, společnost také míní prodat pět tryskových letadel, která používala k letům svých šéfů a prodat švédské Volvo. GM zase prodá značky Saab, Pontiac a Saturn.
Ředitelé Fordu Alan Mulally a GM Rick Wagoner budou jezdit ve firemním voze s hybridním pohonem. Šéf Chrysleru Bob Nardellli zase oznámil, že už nebude používat firemní tryskové letadlo.
Spektakulární kroky mají přesvědčit kongresmany, aby automobilkám pomohli. Zejména GM tlačí na rychlé poskytnutí úvěru. Podle vedení firma nemůže čekat na nástup nového prezidenta Baracka Obamy, protože jí do té doby může dojít hotovost.
Ale republikáni a také někteří demokraté tvrdí, že automobilky mají problémy nejen kvůli aktuální finanční krizi, ale také kvůli tomu že všechny tři vyrábějí neefektivně ve srovnání se zahraničními konkurenty.
Miliardy do nových technologií
Mnozí také kritizují, že jejich výrobky mají vysokou spotřebu, což řekl i budoucí prezident Barack Obama, jenž je k požadavkům automobilek jinak vstřícný.
Ford tvrdí, že potřebuje investovat v příštích letech 14 miliard dolarů, aby uplatnil nové technologie, které povedou k výrobě úspornějších aut. Devět miliard mu má pomoci překlenout nejhorší potíže.
Neohroženější z trojice amerických automobilek je Chrysler, který možná bude dotlačen k fúzi s další. GM je podle některých expertů příliš velký na to aby padl.