Článek
Až 55 procent dotázaných si ovšem aspoň občas rádo dopřeje i skleničku bílého, přes 41 procent nepohrdne pálenkou. Až za destiláty se v preferencích Čechů umístilo červené víno (38,2 % respondentů).
„Na jedno“ by se nechalo zlákat až 91 procent mužů, panáka rozhodně neodmítne 55 procent a bílému vínu holduje 48 procent mužské populace. Ženy pivo pijí méně (67 %) a namísto lihovin upřednostňují bílé (62,9 %) a červené víno (39,2 %).
Častěji také vyhledávají sekty (24,3 % vs. 12 % u mužů). Obliba červeného se zvyšujícím se věkem stoupá, upozornili autoři průzkumu. Mladým do 35 let chutnají míchané koktejly (26 %).
Nové zjištění boří představu o blahodárných dávkách alkoholu
Průzkum dále ukázal, že lihovinou si přiťukneme spíše výjimečně, většinou při oslavách. Naopak pivo si většina dospělých dá klidně i několikrát za týden, a to při posezení s kamarády, k jídlu nebo jen tak na chuť. Pětina Čechů pije zlatavý mok často u televize. Chuť na pivo či jeho ochucené varianty roste v létě, v zimě zase roste konzumace červeného vína a destilátů. U piva už delší dobu roste hlavně prodej svrchně kvašených typů IPA a APA. Nikdy si pivo nedá 12 procent žen, avšak pouze dvě procenta mužů.
Není příliš překvapující zjištění, že 69 procent Čechů si alkoholický nápoj vybírá podle chuti. Důležitá je také osobní zkušenost, příležitost, značka a cena, přičemž pouze pro čtvrtinu hraje rozhodující roli cena. Naopak vůně, obsah alkoholu ani roční období na výběr nemají zásadnější vliv. Pro většinu lidí (70 %) je cena určující jen občas.
„Průzkumy mezi spotřebiteli i data z celní správy ukazují, že spotřeba piva a vína je u nás významně vyšší než spotřeba lihovin. Přitom lihoviny jsou spotřební daní zatížené vůbec nejvíce, trojnásobně více než pivo, víno spotřební daň neobsahuje žádnou,“ upozornil výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin Vladimír Darebník.
Opilý řidič na Rakovnicku nezvládl zatáčku a srazil muže u kontejneru
Právu sdělil, že ho znepokojují vyjádření politiků o možném dalším zvyšování spotřební daně u lihovin. K poslednímu jejímu navyšování, a to o 13,2 procenta, přitom došlo na začátku loňska.
Mladí rádi experimentují
Většina respondentů (64 %) podle průzkumu, který na přelomu dubna a května provedla agentura Ipsos, ráda zkouší nové druhy a chutě alkoholických nápojů. Jde tradičně zejména o mladší lidi do 26 let. Konzervativněji se ke konzumaci alkoholu staví starší generace.
Téměř polovina (41 %) lidí ve věku 54 až 65 let pije pouze svůj odzkoušený nápoj. Čtvrtina je ale také ochotná si připlatit za prémiovou značku alkoholu. Při speciálních příležitostech, jako jsou svatby či jiné oslavy, si je dopřává téměř polovina lidí (48 %).
Strážníci hlídali 14letou dívku v Brně, aby se neudusila zvratky. Dala si vodku a marihuanu
„V posledních letech rostla spotřeba prémiových lihovin, která byla primárně tažena růstem importovaných značek, a to až do roku 2019. Od té doby převzaly růst převážně lokální značky třtinových rumů. Větší oblibu českých lihovin v posledních letech umocňuje i odliv zahraničních turistů v důsledku protipandemických opatření,“ uvedl marketingový ředitel Stock Plzeň Tomáš Hejkal.
Z lihovin Čechům nejvíce chutnají rumy, ovocné pálenky, whisky a vodka. Panáka si však dají spíše výjimečně při oslavách nebo posezení s přáteli (70 %). Konzumace lihovin, zejména u mladších ročníků dlouhodobě klesá.
I pouhé cucnutí piva v dětství může vést k alkoholismu v dospělosti
Oproti starším lidem mají raději míchané koktejly. Čtvrtina lidí vyhledává lihoviny od zahraničních výrobců, pětina volí hlavně české značky.
„Nejvíce roste obliba třtinových rumů na úkor tuzemáku, dále vodka a giny, v jejichž případě se jedná o celoevropský trend,“ doplnil k oblibě destilátů generální ředitel společnosti Mast Jägermeister CZ Jiří Štětina.
Kolik toho lidé vypili |
---|
Češi loni vypili v gastrozařízeních 6,7 milionu litrů lihovin, o 43 procent méně než v roce 2019. |
V obchodech sice poptávka po destilátech stoupla, když si jich lidé koupili celkem 46,7 milionu litrů, tzn. meziročně o šest procent více, to však nemohlo kompenzovat obří propad spotřeby z hospod a barů. Celkově klesl prodej lihovin v ČR o 4,3 procenta. |
Podobně se situace vyvíjela u piva. Zatímco 226 milionů litrů vypitého točeného piva znamená více než třetinový (–35,3 %) meziroční pokles, 891 milionů litrů koupeného v maloobchodě představuje meziroční nárůst o 6,5 procenta. |
Celkem si tak Češi pochutnali na 1117 milionech litrů piva, což je o 69,4 milionu litrů méně než v roce 2019. |
Údaje o propadu konzumace vína v gastropodnicích nejsou k dispozici, v maloobchodě se ho však prodalo 91,5 milionu litrů, tedy meziročně o 11,4 procenta víc. |