Článek
Kapsch už dříve podal na antimonopolní úřad dvě žaloby. V první z nich si současný správce mýtného systému stěžoval na nedostatečné posouzení svých námitek proti průběhu mýtného tendru. Krajský soud v Brně v květnu rozhodl, že ÚOHS se musí námitkami znovu zabývat.
V červenci pak soud vyhověl i druhé žalobě, ve které se firma domáhala prošetření mýtné smlouvy, kterou stát uzavřel s vítězem tendru konsorciem CzechToll/SkyToll. Kapsch uvádí, že byla uzavřena protiprávně, protože v době její ratifikace platilo předběžné opatření znemožňující kontrakt uzavřít.
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Dosud byl správcem systému firma Kapsch. Od prosince letošního roku nahradí dosavadní mikrovlnnou technologii satelitní systém, který bude provozovat konsorcium CzechToll/SkyToll. To zvítězilo v tendru pořádaném ministerstvem dopravy s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. |
Podle Kapsche však ÚOHS v případě první žaloby dosud soud neposlechl. „Je neuvěřitelné, že orgán, který má dohlížet na férovost veřejných soutěží, ignoruje pravomocné rozsudky a dělá si doslova co chce. Pokračuje zde demontáž právního státu, kdy zájmy skupiny státních úředníků stojí nad zákony a soudy,” uvedl Šimoník. Podle něj hrozí, že podobný postup bude ÚOHS praktikovat i v případě druhého rozhodnutí z 11. července.
Věc řeší i NSS
Antimonopolní úřad podal proti květnovému rozhodnutí soudu kasační stížnost. O té bude rozhodovat Nejvyšší správní soud (NSS). ÚOHS zároveň požadoval odkladný účinek pro rozhodnutí Krajského soudu, to však NSS zamítl. Podle Kapsche předseda ÚOHS Petr Rafaj sice formálně zahájil správní řízení o námitkách firmy, vzápětí ho však měl bez zákonného důvodu přerušit.
„Předseda Rafaj se dopouští maření spravedlnosti,” dodal Šimoník.
Podle antimonopolního úřadu není kvůli rozporům v rozhodnutích soudu jiná zákonná možnost, než řízení přerušit do doby rozhodnutí NSS.
„Správní řád a zákon o zadávání veřejných zakázek ukládají ÚOHS povinnost zastavit správní řízení, pokud dojde k uzavření smlouvy na veřejnou zakázku. Ze zakázkového zákona také plyne, že ani uzavření smlouvy v rozporu s tímto zákonem na této povinnosti nic nemění. Uzavřením smlouvy končí zadávací řízení a postup zadavatele již nelze přezkoumat,” řekl Novinkám mluvčí úřadu Martin Švanda.