Článek
Výsledky studie ukázaly, že celkem devět procent z téměř 1400 potravinářských produktů se v různých zemích lišilo svým složením bez toho, že by byly odlišné přední části jejich obalů. Dalších 22 procent výrobků s odlišným složením mělo velmi podobné obaly.
„Výsledky jsou smíšené,“ upozornil v pondělí maďarský komisař Tibor Navracsics, odpovědný za práci výzkumného střediska komise. Středisko loni v listopadu a v prosinci testovalo celkem 1380 vzorků 128 různých potravinářských produktů dostupných v 19 členských zemích Unie, včetně ČR.
„I když mám radost, že jsme u složení výrobků nenašli důkaz rozdělení mezi východem a západem, znepokojuje mě zjištění, že asi třetina testovaných produktů má různé složení, ačkoliv je označená stejně nebo velmi podobně,“ uvedl komisař.
Výsledky studie komentoval i prezident českého svazu obchodu Tomáš Prouza. „Nejznámějším případem, který nová studie potvrdila, jsou rybí prsty společnosti Iglo. Zatímco v Dánsku a Nizozemsku obsahovaly podle testu 65 procent masa, v Česku, Maďarsku a na Slovensku jen 58 procent. Na druhou stranu rozšířený mýtus, že čokoládová pomazánka Nutella prodávaná v Německu je lepší než u nás, se neprokázal. Studie dokázala, že má ve všech zemích naprosto identické složení,“ uvedl Prouza.
EK na svém webu k výsledkům studie uvádí, že rozdílné složení výrobku neznamená vždy rozdílnost v jeho kvalitě. Podobně před časem argumentovali výrobci potravin, když složení zdůvodňovali odlišnými chutěmi spotřebitelů. Zástupci střední a východní Evropy o tom pochybují a požadovali, aby stejný obal znamenal totožnou recepturu. Takto jednoznačný zákaz dvojí kvality ale na jaře europoslanci neschválili.
Právě státy střední a východní části bloku, včetně Česka, na problematiku v posledních letech upozorňovaly. Komisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitele a rovné příležitosti Věra Jourová míní, že na jednotném evropském trhu nesmí existovat dvojí standardy. „S novými pravidly, která dvojí kvalitu trestají a posilují pozici úřadů chránících práva spotřebitelů, máme k dispozici nástroje, abychom tuto praxi ukončili,“ uvedla.
Další čeští europoslanci jsou ale skeptičtější a tvrdí, že směrnice EU umožňuje výrobcům v současné praxi zčásti pokračovat.
Některé firmy mezitím ke sjednocení receptury samy přistoupily, příkladem je třeba pizza Ristorante od firmy Dr. Oetker. Na jednotné kvalitě výrobků si také v Česku postavil reklamu britský řetězec supermarketů Iceland.