Článek
Loni stát mimo modernizace D1 zprovoznil pouhé čtyři kilometry nových dálnic, za což čelil kritice nyní už bývalý ministr dopravy Dan Ťok.
Nejdelším dálničním úsekem, který chtějí silničáři dokončit ještě letos, je více než 14kilometrová trasa mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Jde o prodloužení dálnice D1. Otevřít by se měly také osmikilometrový úsek Bošilec–Ševětín na D3 a dálniční křižovatka u Olšan na D46.
Dalších téměř 25 kilometrů plánují silničáři letos otevřít na silnicích první třídy. Jde o úsek Slaný–Velvary na I/16, dále obchvaty Znojma (silnice I/38), Kravař (silnice I/15) a Lechovic (silnice I/53). Zprovozněno by letos mělo být také křížení silnic u Třebušic na I/13.
Na pěti úsecích také pokračují opravy D1, letos by měly začít práce i na dvou zbývajících úsecích.
Nejdéle sloužící ministr dopravy
Ministerstvo dopravy je kvůli pomalému tempu výstavby dlouhodobě kritizováno, podle analytiků Česko zaostává za okolními státy. Bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který oznámil konec ve funkci na začátku dubna, se hájil, že během jeho více než čtyřletého působení byly stavby obnoveny, přičemž se resort musel vyrovnávat se zastavením výstavby v letech 2010 až 2014.
Ťok byl přitom nejdéle sloužícím ministrem dopravy, v tomto ohledu překonal Milana Šimonovského (KDU-ČSL). Ten byl ministrem ve vládách Vladimíra Špidly, Stanislava Grosse a Jiřího Paroubka.
Právě výstavbu silnic a její urychlení zmínil jako svou hlavní prioritu nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Premiér Andrej Babiš (ANO) Kremlíkovi doporučil, aby se zaměřil na legislativní změny, které stavby usnadní. K urychlení dopravních staveb by měla přispět novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Zrychlit by se měl především úřední proces před zahájením stavby.