Hlavní obsah

České dráhy šikovně vydělávají na slevách pro studenty a důchodce

Novinky, tov
Aktualizováno

České dráhy při výpočtu 75procentní slevy pro studenty a důchodce vycházejí z kilometrového tarifu, nikoli z akčních cen, za které se nabízejí lístky na pokladně. Díky tomu získají od státu více na vyplácených kompenzacích. Upozornili na to soukromí dopravci.

Foto: Milan Vojtek, Právo

Souprava ČD Interpanter

Článek

Slevy začaly platit v sobotu 1. září. Metodu výpočtu cen národního dopravce ve svých vyjádřeních komentovali konkurující soukromé společnosti.

„Slevy pro studenty a seniory počítáme na rozdíl od ČD z cen jízdenek, které jsou platné v daném spoji a za které cestující reálně cestují. Nebudeme slevy počítat z nějakého dražšího imaginárního základního jízdného, které si dneska na klíčových trasách de facto nikdo ze zákazníků nekupuje,” řekl Novinkám mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Slevy počítáme z obyčejného jízdného ve druhé vozové třídě Economy. Tedy z ceny plného jízdného, které lze v okamžiku nákupu reálně zakoupit, nikoliv z nějakého fiktivního tarifu,” přidal se mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Slevy na jízdné
S prvním zářijovým dnem začaly platit výrazné slevy na jízdném, které na jaře schválila vláda. Týkají se cestujících od 6 do 18 let, studentů od 18 do 26 let a cestujících starších 65 let. Cestující těchto kategorií mohou nově využívat jízdenky se slevou 75 procent
Slevy platí pouze ve 2. třídě, jízdného v 1. třídě se vládní nařízení netýká
Podle vyhlášených podmínek budou moci využít slevu i cestující do zahraničí
„Státní slevu“ dostanou cestující, kteří na ni prokáží nárok, tedy včetně cizinců, kteří jsou v ČR např. na turistické cestě

Stát zaplatí víc, ministerstvo to posvětilo

České dráhy uvedený postup výpočtu nepopírají. Tvrdí, že postup stanovení slev konzultovaly s ministerstvem dopravy. To na přístupu dopravce, který ještě zvýší nároky na státní rozpočet, nevidí nic nezákonného, uvedl server Zdopravy.cz. Kompenzace za slevy přitom vyjde stát podle odhadů až na šest miliard korun ročně.

„České dráhy při stanovení 'státní' slevy ve výši 75 % ve vnitrostátní dopravě postupují v souladu a podle pokynů MD ČR a toto jízdné vypočítávají povinně ze skutečného obyčejného jízdného, tj. základního ceníku,” řekl Novinkám mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Například na trase Praha – Ostrava stojí akční jízdenka ČD 295 korun pro dospělého bez slev. Dráhy prodávaly v sobotu na tyto spoje jízdné pro důchodce za 121 korun, což znamená výpočet z jízdného 484 Kč. Z toho 363 korun doplatí stát. ČD sice u tzv. superakčních jízdenek počítají slevu z nejlevnější jízdenky na trase, tento tarif ale používají jen na několika málo tratích.

O kolik díky slevám ve vlacích přibylo cestujících, dokáží dopravci podle svých vyjádření spočítat až za nějaký čas. První víkend po prázdninách bývá obvykle vyprodaný, některým společnostem přibývali meziročně cestující i bez vlivu slev. Všichni velcí dopravci ale počítají s tím, že pokud to bude potřeba, posílí operativně spoje.

Související články

Výběr článků

Načítám