Článek
„Máme v plánu předat staveniště co nejrychleji. Myslíme, že 2. října bychom ho měli mít předáno. A pak můžeme zahájit prvotní práce. Jednak se začne odvážet zemina po archeologickém průzkumu, v některých částech je ještě potřeba doměřit terén. Následně připravíme realizační dokumentaci stavby, a tak dále,” uvedl Kroupa.
Podle předsedy Dětí Země Miroslava Patrika je zájmem sdružení bdít nad některými velkými stavbami, které negativně ovlivní životní prostředí. „Chceme, aby byly schvalovány podle zákona a s ohledem na ochranu přírody s účastí veřejnosti při rozhodování. Vážíme si proto vstřícného postoje ŘSD. A bude-li to možné, lze takto postupovat také u dalších staveb, jejichž povolování se aktivně účastníme,” doplnil Patrik.
Rozklad sdružení podalo v červenci na poslední chvíli před stanovenou lhůtou. Původní plán počítal se zahájením stavby v srpnu. [celá zpráva]
Dohoda s Dětmi Země je určitý průlom. Vztahy mezi ekologickou organizací a ŘSD byly napjaté, opakovaně se na jejich adresu kriticky vyjadřoval také ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), podle kterého se hnutí jen snažilo dělat obstrukce.
Ochrana zeleně i obojživelníků
Součástí dohody je například to, že během výstavby bude technickými opatřeními zajištěna ochrana dřevin a porostů zeleně v nejbližším okolí stavby, které nejsou určené ke kácení. Za účasti ekologického dozoru, ke kterému byla vybrána firma NaturaServis, by měli být také ochráněni obojživelníci a plazi. „Ti budou chráněni před vstupem na staveniště dočasnými bariérami, které budou osazeny odchytovými nádobami,” píše se v dohodě.
ŘSD bude také pravidelně měřit hlučnost na staveništi. Do dvou let od zahájení výstavby ŘSD také vypracuje projekt náhradní výsadby dřevin.
D11 se staví už 40 let
„Všechny podmínky, které jsme dávali dohromady, jsou smysluplné. A myslím, že je správně, že je ŘSD vyslyšelo. Spoustu věcí už děláme, teď je rozdíl v tom, že jsme je dali na papír. Pokud i do budoucna bude možná diskuse a budeme hledat kompromisy, aby se stavěly dálnice, šetřili jsme lidské životy s tím, abychom co nejméně poškozovali životní prostředí, tak si myslím, že je to správná cesta a chceme po ní jít i nadále,” uvedl dále Kroupa.
Úsek D11 z Hradce Králové do Předměřic navazuje na konec dálnice v krajském městě. Na další úsek Předměřice nad Labem - Smiřice silničáři pravomocné stavební povolení už mají a úsek Smiřice - Jaroměř začalo ŘSD stavět na jaře.
Dálnice D11 z Prahy na polské hranice se začala stavět už v roce 1978. První úsek Praha–Bříství byl zprůjezdněn v roce 1984. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových necelých 91 kilometrů. Od loňského srpna dálnice končí na okraji Hradce Králové sjezdem do městské části Kukleny. V Královci u Trutnova se má D11 napojit na budovanou polskou silnici S3.