Článek
Za 1,005 miliónu kilometrů ročně zaplatí Ústecký kraj RegioJetu 149 miliónů korun. Smlouva je na deset let, tedy do roku 2029. RegioJet tak poprvé bude jezdit na regionálních tratích v ČR. Na Slovensku obsluhuje regionální trať Bratislava - Komárno.
„Už jsme se dohodli, rada mi uložila uzavřít se společností smlouvu, jejíž text nyní doladíme. Chceme se vyhnout problémům, které jsme měli s autobusovým dopravcem, proto zapracováváme do textu mnohem větší pojistky pro případ, že by podobná situace v budoucnu nastala na železnici,” uvedl Komínek.
Ústecký kraj dlouhodobě řeší potíže v autobusové dopravě, společnost TD Bus, dříve BusLine, provoz na některých linkách končí předčasně.
RegioJet předložil radním dvě nabídky. Vedení kraje vybralo variantu s nízkopodlažními klimatizovanými vozy, v niž mají cestující k dispozici elektrické zásuvky, wi-fi síť, bezbariérové WC a vybavení a prostor pro přepravu jízdních kol a kočárků. Vlakové soupravy jsou konstruovány pro rychlost 140 kilometrů v hodině.
Poptávkové řízení na další železniční linky kraj postupně vyhlašuje. Páteřní linky jsou součástí balíku, který řeší kraj přímo s Českými drahami. Na pořízení vozidel na těchto linkách získaly České dráhy evropskou dotaci, smlouvu s krajem nyní mají do roku 2024. „V celém kraji se jedná o zhruba osm miliónů kilometrů ročně, čtyři milióny kilometrů jsou přímo zadány Českým drahám,” uvedl Komínek.
V Ústeckém kraji už několik soukromých dopravců jezdí. Vlaky na trati mezi Plzní a Mostem provozuje GW Train Regio. Od příštího roku by firma AŽD mohla zahájit denní provoz na Švestkové dráze, kde nyní jezdí pouze turistické vlaky.
Ústecký kraj nadále usiluje o obnovení provozu vlaků na dvou poničených železničních tratích.
Například v jihomoravském kraji podaly nabídku na provoz regionálních vlaků od roku 2020 do roku 2020 jenom České dráhy. RegioJet v tomto případě neměl zájem, chtěl by smlouvu na delší období. Soukromí dopravci neprojevili také zájem o regionální dopravu v Jihočeském kraji.