Hlavní obsah

Potravináři chtějí omezit příliš velké slevové akce

Právo, Jiří Novotný, Jan Holý

Obchodní řetězce sice začaly omezovat podíl zboží prodávaného ve slevách, podle Potravinářské komory ČR je ale těchto slevových akcí stále příliš a deformují trh i podnikatelské prostředí.

Foto: Profimedia.cz

Časté slevy v obchodních řetězcích podle Potravinářské komory deformují trh

Článek

Potravináři proto uvítali úvahy ministra zemědělství v demisi Jiřího Milka (za ANO) zavést povinné minimální marže na potraviny, aby je řetězce nemohly prodávat v akcích za nižší ceny, než jsou výrobní zemědělců.

K realizaci takového opatření však bude ještě dlouhá cesta. Milek totiž ve čtvrtek zástupcům Potravinářské komory, Svazu obchodu a cestovního ruchu a Agrární komory ČR na společném setkání sdělil, že jeho úřad na novele, která by zavedla nějaké změny v oblasti regulace maloobchodu, v této chvíli nepracuje. Zatím jde tedy opravdu jen o úvahy.

Spotřebitelé kvůli četnosti těchto akcí nemají představu o tom, jaká by měla být reálná cena
mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová

Podle Potravinářské komory by se měl prodej za podnákladové ceny jednoznačně zakázat. „Nejenže to poškozuje dodavatele, ale i státní rozpočet nižšími odvody daně z přidané hodnoty,“ řekla Právu mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Jak dále uvedla, na prodejní akce svým způsobem doplácejí i spotřebitelé, kteří kvůli četnosti těchto akcí nemají představu o tom, jaká by měla být reálná cena a spoustu věcí kupují ve skutečnosti dráž.

Dodavatelům dát šanci na lepší ceny

Podobný názor má předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha. „Není jistě dobré, když někdo vyrábí pod náklady, a dochází tak i k daňovým únikům.

Opatření, které zvažuje Milek, by navíc mohlo pomoci prvovýrobcům i zpracovatelům vyjednat s obchodníky lepší dodavatelské ceny,“ řekl Právu Pýcha.

Naopak prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková vítá, že Milkovy úvahy se hned tak v legislativní změny nepřemění.

„Na to, k čemu by zavedení povinné výše marží v obchodních řetězcích a omezení slevových akcí mohlo vést, by dokázal odpovědět i prvňák. Že to povede ke zvýšení cen potravin. O tom ale naši politici nehovoří, a kdyby to skutečně nastalo, budou říkat, že za to mohou obchodní řetězce,“ řekla už dříve novinářům Nováková.

Snaha o dohodu

Ministerstvo zemědělství se letos vrátilo i k úvahám o zavedení minimálního povinného objemu českého zboží na pultech obchodních řetězců, což se už v roce 2016 snažila neúspěšně prosadit Potravinářská komora. „Přesný limit, který by řetězce musely dodržovat, je záležitost diskuse,“ uvedl k tomu v únoru Milek.

Diskuse o minimálních maržích, snížení počtu slevových akcí i povinném podílu českého zboží na pultech je však teprve v počátcích. Navíc je třeba přesně definovat, co to vlastně české zboží je.

Potravinářská komora považuje za primární, aby se o zmíněných otázkách spolu dohodli zemědělci, zpracovatelé a řetězce. To rozhodně nebude jednoduché. A pokud k dohodě nedojde, měly by teprve pak nastoupit legislativní změny.

Související témata:

Výběr článků

Načítám