Článek
Po uzavření pojištění může klienta nepříjemně překvapit například fakt, že pojistka nezačíná platit hned, nebo má nastavené některé neočekávané podmínky, které mohou zkomplikovat výplatu pojistného.
Výluka ve formě karenční doby, slovíčkaření – slovní popis podobných situací, neposkytnutí vyčerpávajících informací nebo výluky omezující klasické životní situace s cílem prodat jiné pojistné produkty. I taková jsou v nabídce některých pojišťoven a lidé z nich mohou vybírat ty nejabsurdnější. Na výběr mají z celkem 10 výluk a situací v zobecněné podobě.
Od poloviny března mohli lidé nominovat do ankety vlastní absurdní výluky z pojištění, v dubnu začalo hlasování na webu Bankonvnipoplatky.com.
Navržené a zobecněné absurdní výluky z pojištění a překážky pro pojistné plnění: | |
---|---|
1. | Karenční doba – po uzavření pojištění po určitou dobu pojišťovna nemusí plnit, tedy neplnění v případě vzniku pojistné události po určité stanovené období |
2. | Slovíčkaření, slovní popis podobných situací – například potopa, povodeň, zátopa, vytopení (pojištění se může vztahovat na zátopu, ale už ne na vytopení) |
3. | Zanedbání povinnosti pojištěného – neplnění v důsledku chování klienta, který si podle pojišťovny neplní své povinnosti (například ponechá v době veder otevřenou ventilačku v bytě a následně ho vykradou) |
4. | Neposkytnutí vyčerpávajících informací – klient neuvede všechny informace o své osobě či majetku (například nesdělení informací o léčení v minulost, i v dětském věku pojištěného, nebo pojištěný neuvede nemoc, o které ani neví, že jí trpí apod.) |
5. | Vznik nepředvídatelných okolností – vyšší moc (například je schválen zákon, který způsobí pojištěnému nějakou škodu, na níž měl pojištění, vznik války, terorismus, situace, se kterými se nepočítalo apod.) |
6. | Výluky omezující klasické životní situace s cílem prodat jiné pojistné produkty – připojištění (například havarijní pojištění neobsahuje pojištění skel, které je nutné připojistit) |
7. | Výluky z hlediska nevhodného umístění pojištěné věci (například pojištěnou ledničku umístěnou v garáži zatopí voda) |
8. | Výluka z hlediska nejednoznačné identifikace (například pojištění domácnosti se nemusí vztahovat na garáž, jiná definice nemoci a úrazu z pohledu pojišťoven apod.) |
9. | Odlišné pojištění pro pojištění stejné či obdobné věci (například se chce pojištěný pojistit proti poškození bytu souseda, typicky vytopení sousedních bytů. Uzavře pojištění odpovědnosti za škodu v běžném životě. Ta se však vztahuje na případy, kdy nám přeteče vana, nebo se odpojí hadice od pračky. Pokud však praskne trubka ve zdi, pojišťovna plnit nebude. Na toto se vztahuje úplně jiný druh pojištění) |
10. | Pojištění výrobku v záruce – pojištěný si pojistí například ledničku, která je poškozena v důsledku zkratu na vedení, nebo přepětí. Pojišťovna v takovém případě odmítne plnit, protože přístroj je v záruce. Prodejce však odmítne reklamaci z důvodu zkratu na vedení. Neplní ani pojišťovna a ani není možné realizovat reklamaci |
„Budu rád, když se ankety o nejabsurdnější výluku z pojištění zúčastní co nejvíce čtenářů, a ukáží tak, že jim není problematika výluk a dalších neřestí, které se v pojištění objevují, lhostejná. Příklad absurdních bankovních poplatků, které byly téměř všechny ze strany bank zrušeny, ukazuje, že když lidé dají najevo svou nespokojenost a zájem o věc, musí na to i velké korporace reagovat,“ komentoval spuštění ankety autor akce a zakladatel serveru Patrik Nacher. Ten je nyní také poslancem za hnutí ANO a předsedou sněmovního Podvýboru pro ochranu spotřebitele.
Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek podle něj splnila svůj účel a její 12. ročník tak byl poslední.
Lépe informovat a vysvětlovat
„Anketa o nejabsurdnější výluku z pojištění nemá za cíl kritizovat pojistné produkty, nebo konkrétní pojišťovny, ale chce upozornit na vážný problém, který se týká desítek tisíc klientů pojišťoven ročně a který může mít fatální následky na život klientů pojišťoven,” uvedl Nacher.
Cílem ankety podle něj dále je, aby pojišťovny přehodnotily nebo se zamyslely nad uplatňováním výluk či překážek, které lidé považují za absurdní, nesmyslné či nelogické. Případně aby ve větší míře pojišťovny předem informovaly o výlukách a tyto překážky klientům lépe a šířeji vysvětlovaly.
„Z vyjádření zástupců pojišťoven přitom vyplývá, že u některých druhů pojištění činí podíl nevyplacených nebo krácených plnění až 30 procent z nahlášených pojistných případů. Tito lidé, ačkoliv řádně platili příslušné pojištění, pak nedostanou vůbec nic například z důvodu toho, že neoznámili léčení nemoci, nebo ani nevěděli, že jsou léčeni na nějaký druh nemoci. V některých případech se dokonce stalo, že pojišťovna odmítla plnit přesto, že smrt či nemoc klienta nebyla vůbec zaviněna či způsobena nemocí, kterou klient v dotazníku neuvedl,” dodal Nacher.