Hlavní obsah

Žaloby za emise majitele aut moc nelákají

Právo, Jan Holý

Češi už jsou opatrnější. Po fiasku, kterým v roce 2014 skončily hromadné žaloby na vracení bankovních poplatků, těmto žalobám už moc nevěří. Nejnověji to ukázal emisní skandál Volkswagenu, tzv. dieselgate.

Foto: Mal Langsdon, Reuters

Ilustrační foto

Článek

K žalobám iniciativy PoplatkyZpět.cz, ve kterých klienti bank požadovali na peněžních ústavech vrácení poplatků u hypotečních nebo úvěrových účtů, se ještě před několika lety nechaly zlákat desetitisíce Čechů.

Dnes drtivá většina ze 167 tisíc majitelů aut s vadným softwarem motoru o úspěšnosti žaloby na odškodnění v kauze dieselgate pochybuje a k hromadné žalobě v Česku se nepřipojila. Důvodem může být i otázka, kdo zaplatí v případě prohraného sporu soudní poplatky.

Aktivní dvě firmy

V kauze dieselgate jsou v podávání hromadných žalob v Česku aktivní dvě společnosti – Safe Diesel a DieselGate. Z jejich informací vyplývá, že podaly hromadnou žalobu za necelé dva tisíce lidí, kteří se u nich zaregistrovali. Požadují v ní náhradu za software upravující výfukové plyny.

Obě firmy shodně tvrdí, že koncept nepřímého zastoupení (kdy iniciativa vymáhá nároky svým jménem, avšak na účet jednotlivých spotřebitelů), který pro žalobu zvolily, je pro spotřebitele bezpečný.

Našim zákazníkům nevznikla žádná škoda
Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto

V obou případech jde o nedávno založené firmy s relativně malým kapitálem, které nicméně tvrdí, že na sebe při podání hromadné žaloby berou v případě neúspěchu riziko finanční ztráty. Není ale úplně jasné, z čeho by mohly případný neúspěch financovat.

„Klientům společnosti Safe Diesel nehrozí vůbec žádná rizika,“ sdělil Právu její mluvčí Jiří Hrabovský. Současně však připouští, že úspěchem své žaloby si Safe Diesel jistý není: „Předpovídat úspěšnost či neúspěšnost žaloby v tuto chvíli nechceme, nicméně vzhledem k tomu, že koncern Volkswagen v emisním skandálu opakovaně přiznal svou vinu, věříme i v ČR ve spravedlnost.“

Ani DieselGate nemá náhradní plán pro případ, že by žaloby nebyly úspěšné. David Kuboň z advokátní kanceláře KLB Legal, která firmu většinově vlastní, kromě toho přiznává, že ne všichni klienti mají důvěru k hromadné žalobě, někteří se rozhodli pro individuální postup.

Výsledek sporu zatím zůstává v nedohlednu. Přestože první žaloba byla iniciativou Safe Diesel podána už před rokem, dosud nebylo podle jejího vyjádření ve věci nařízeno ani první ústní jednání.

Škoda: Nový software prošel testy

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, jež je součástí koncernu Volkswagen, nevidí žádný důvod pro uplatňování jakýchkoliv nároků u soudu.

„Technická opatření byla již pro všechna dotčená vozidla značky Škoda vyvinuta a vyzkoušena. Tato implementace nemá žádný negativní vliv na spotřebu ani výkon dotčeného vozidla, což potvrdily i nezávislé testy v odborných médiích,“ sdělil Právu její mluvčí Vítězslav Pelc.

Podle něj je účast na servisní akci značky pro zákazníky doporučená, a tedy dobrovolná. Veškerá dotčená vozidla jsou bezpečná a provozuschopná. „Našim zákazníkům nevznikla žádná škoda, přesto jim po dobu, kdy budou mít auto v servisu, nabízíme náhradní vůz k zajištění jejich mobility,“ uvedl Pelc.

Výběr článků

Načítám