Článek
Ministerstvo dopravy již loni přišlo s plánem, že by stát nakoupil vlastní vlaky a ty poté pronajímal krajům a dopravcům. Zástupci krajů i Českých drah se ale vůči nápadu stavěli rezervovaně.
Peníze z EIB mají podle Čočka nahradit nedostatek peněz poskytovaných na rozvoj dopravy ze státního rozpočtu. Dlouhodobý úvěr by měl být zároveň výhodnější než úrok na státních dluhopisech, pokud by se stát rozhodl financovat dopravu formou emise dluhopisů.
Peníze mají pokrýt nedostatek zdrojů do roku 2023, nepočítá se tak s jejich využitím na financování připravované sítě vysokorychlostních tratí. Příprava těchto tratí je zatím v začátcích a se samotnou stavbou se počítá daleko později.
Peníze na veškeré přichystané dopravní stavby chybí už v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Celkem návrh počítá se 72,5 miliardy korun z národních zdrojů i fondů EU. Rozdíl mezi navrženým financováním z národních zdrojů a požadavky investorských organizací je v řádech miliard korun, uvedl ředitel SFDI Zbyněk Hořelica. Věří ale, že se během projednání rozpočtu v Poslanecké sněmovně, případně během příštího roku podaří množství těchto peněz navýšit.