Článek
Elektrokoncern Siemens sestrojí v Mnichově elektromotor s polovičním výkonem dva megawatty oproti tradičnímu pohonu. Výrobce motorů Rolls-Royce dodá plynovou turbínu, která bude instalována v trupu letadla a bude vyrábět elektřinu pro elektromotor. Výrobce letadel Airbus bude zodpovídat za integraci systémů.
„E-Fan X je důležitý krok na cestě k uskutečnění elektroletů v dohledné budoucnosti," řekl agentuře DPA technický šéf Airbusu Paul Eremenko.
We’ve teamed up with @Airbus and @Siemens to fly a hybrid-electric aircraft by 2020 #EFanX #ElectricAviation https://t.co/TsjxUBkArv pic.twitter.com/j0mQjtgKfy
— Rolls-Royce (@RollsRoyce) November 28, 2017
Testovací letadlo - půjde o britský Aerospace BAe 146 se 100 místy k sezení z roku 1989 - vzlétne poprvé ve francouzském Toulouse. Pokud bude vše fungovat, budou následovat další testy se dvěma hybridními elektrickými a dvěma tradičními pohony.
Každá z firem bude do vývoje investovat desítky miliónů liber (stovky miliónů až jednotky miliard korun).
Na vývoji dopravního letadla s elektrickým či hybridním pohonem pracují i další společnosti. Aerolinky Easyjet plánují nasadit elektrická letadla na kratších trasách během deseti až dvaceti let. Společnost Wright Electric si dala za cíl uskutečnit komerční let elektřinou poháněného letadla z Londýna do Paříže do 10 let, dodává server BBC.