Hlavní obsah

Operátoři si na obyčejné zákazníky dovolí víc než na firmy a úřady, tvrdí antimonopolní úřad

Novinky, tov

Mobilní operátoři si při stanovení cen volání a dat vůči běžným zákazníkům dovolí víc než vůči firmám a úřadům. Je proto namístě uvažovat o přísnější regulaci. Ve výsledcích sektorového šetření o tom v úterý informoval antimonopolní úřad. Podle závěrů ÚOHS nicméně žádný z operátorů v Česku nezneužívá dominantního postavení ani neuzavřel zakázanou dohodu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Na trhu firemních zákazníků se projevuje intenzivnější hospodářská soutěž než na trhu zákazníků nefiremních,” uvedl ve zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Již dříve se například objevily informace o mimořádně výhodných tarifech volání a dat, která si u operátorů vysoutěžila mnohá ministerstva či státní úřady.

Podle Rafaje tak zřejmě trh poskytování mobilních hlasových a datových služeb nefiremním zákazníkům zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace či naopak usnadnění podmínek fungování takzvaných virtuálních operátorů. O tom chce antimonopolní úřad dál diskutovat s Českým telekomunikačním úřadem.

Úřad zahájil šetření letos v březnu. Důvodem byla podle něj výrazná podobnost tarifních ceníků volání a dat tří hlavních operátorů - tedy společností O2, T-Mobile a Vodafone -, a to především u takzvaných neomezených tarifů. Zpětně zkoumal nabídky operátorů v období od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí roku 2017.

Ceníky se začaly více lišit

Po zahájení sektorového šetření podle ÚOHS nicméně došlo oproti dřívější několikaleté relativní stagnaci v oblasti ceníkových cen k výrazným změnám. Všichni mobilní operátoři postupně v průběhu jara 2017 nabídli nové neomezené tarify, společně s výhodnějšími datovými limity v různých kombinacích, například při pořízení více SIM karet a podobně.

„Díky tomu se hospodářská soutěž v oblasti poskytování mobilních datových a hlasových služeb zintenzivnila. S účinností od 15. června pak došlo v této oblasti i k další významné změně, a to zrušení roamingových poplatků,” upozornil šéf antimonopolního úřadu Rafaj.

Trh volání a datových služeb pro firemní i nefiremní zákazníky je sice silně oligopolní (rozdělený mezi několik velkých hráčů), nicméně ani na jednom z nich nemá a v průběhu zkoumaného období nikdy neměl žádný z mobilních operátorů vyšší než padesátiprocentní tržní podíl. „To při zohlednění faktu vysokých podílů dalších operátorů vylučuje, že by se v hospodářské soutěži na nich mohl chovat nezávisle, respektive že by některý z nich mohl samostatně zaujímat dominantní postavení,” dodal šéf úřadu.

Konkurenci podle něj pomáhá posilovat i rozvoj výše zmíněných služeb virtuálních operátorů, i když jejich podíl na trhu zatím není velký.

Související články

Výběr článků

Načítám