Článek
„Dostavba posledního úseku přišla na 882 miliónů korun,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Stavět se začalo před třemi lety, ovšem předtím stavba od roku 2006 stála. Mohly za to problémy s výkupy pozemků statkářky Ludmily Havránkové. Část tehdy již hotové dálnice bylo nutné zakonzervovat. Zloději za tu dobu rozkradli litinové poklopy na kanály nebo 250 metrů svodidel. Další raději silničáři demontovali sami.
V pondělí zprovozněný úsek je sice dostavěn, ale provoz na něm bude zhruba do Vánoc omezený. Do té doby musí silničáři upravit stávající provizorní sjezd u Libišan.
Podle náměstka hradeckého hejtmana Martina Červíčka (ODS) uleví dokončený úsek některým krajským silnicím a zvýší bezpečnost na silnicích. „Provoz by se měl snížit například v Novém Městě nebo Chlumci nad Cidlinou. I přes otevření nového dálničního úseku budeme nadále spolupracovat s policií a celní správou a budeme vyžadovat důsledné provádění kontrolního vážení, aby nedocházelo k tomu, že se někteří řidiči budou vyhýbat placenému úseku dálnice a budou nadále jezdit po krajských silnicích přes města a obce,“ uvedl Červíček.
První plány na dálnici pocházejí už z roku 1938. Tehdy se počítalo s jejím napojením na plánovanou dálnici Vídeň–Vratislav, stavět se začalo ale až o čtyři desítky let později. První úsek Praha–Bříství byl zprůjezdněn v roce 1984.
Dálnice se však nemá zastavit u Hradce Králové. Už dnes se připravuje její pokračování na Jaroměř a dále k polským hranicím. Celkem by měla měřit 154 kilometrů. Do plného dokončení tak stále zbývá dostavět 64 kilometrů.