Hlavní obsah

Na trase budoucí D11 našli pozůstatky neolitického sídliště. Stavbu to nezdrží

Právo, Ludmila Žlábková
Lochenice (Hradecko)

Po dvou měsících práce na budoucí trase dálnice D11 od Hradce Králové směrem na Smiřice hlásí archeologové první nálezy. Mezi jinými pozůstatky sídlišť z neolitu, tedy mladší doby kamenné. Archeologové ze společnosti Archaia a z Univerzity Hradec Králové začali s průzkumem letos v dubnu.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Trasu budoucí dálnice zatím opanovali archeologové.

Článek

„Na úseku šest máme sídliště z mladší doby kamenné, je to období prvních zemědělců v Čechách. Konkrétně zde se jedná o kulturu s vypíchanou keramikou. Máme tu pozůstatky jejich domů, což je velice cenné, těch půdorysů ve východních Čechách zatím moc není,“ řekl Daniel Stolz ze společnosti Archaia. Zatím jich odkryli šest.

Kromě toho se archeologům podařilo najít zásobní jámy, kousky keramiky, štípanou industrii, broušenou industrii či zlomky zvířecích kostí. Dvě sídliště, jedno z období kultury s lineární keramikou a starší doby bronzové, odhalili také na úseku sedm, kde se našlo i malé pohřebiště s několika hroby.

Podle archeologa Stolze se podařilo doložit dálkové kontakty tehdejších obyvatel Polabí, například obsidián z Karpatské kotliny vzdálené přes 400 kilometrů.

Ministerstvo už má povolení, stavební stroje najedou v září

Archeologové pracují současně na několika úsecích, průzkumu na polích v blízkosti silnice I/33 na Náchod se podle Stolze účastní 150 až 200 lidí. „Museli samozřejmě projít školením a poté se postupně zaučovat. Nemohou se pustit hned do složitějších archeologických situací, ale myslím, že problémy nejsou,“ usmál se archeolog.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Archeologové objevili například pozůstatky sídlišť z mladší doby kamenné.

Ministerstvo dopravy minulý týden již pro pokračování dálnice od Hradce směrem na Smiřice vydalo stavební povolení. Jako první z tzv. prioritních staveb, které nemusejí opakovat celý proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA, je tak D11 nejblíž k zahájení výstavby.

„Podle Ředitelství silnic a dálnic by se mohlo začít stavět na podzim a těchto 15,5 kilometru nové dálnice může být hotových v roce 2021,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

ŘSD s archeology spolupracuje

Dohromady se začne stavět 15 460 metrů dlouhá čtyřproudá dálnice, na které bude 19 mostů, dvě mimoúrovňové křižovatky a pět protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 6,5 miliardy korun bez DPH, z toho činí hodnota průzkumných a zemních prací na zhruba 20 kilometrů dlouhém úseku 789 miliónů bez DPH.

Pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem akce, ale už stavba archeologickým průzkumem de facto začala. „Předpokládáme, že stavební stroje nastoupí na klíčová místa v září,“ řekl v úterý mluvčí ŘSD Jan Rýdl a dodal, že s archeology je spolupráce skvělá a harmonogram se daří plnit.

„Máme dohodu, že největší intenzita práce archeologů se nejprve soustřední na prostor, který je pro stavebníky důležitý, zejména místa zakládání mostů, mimoúrovňové křižovatky. A to se daří,“ dodal.

V současné době končí D11 před Hradcem Králové a motoristé z ní sjíždějí přes křižovatku u Opatovic nad Labem nebo přes provizorní sjezd u Libišan. Poslední chybějící úsek do Hradce má být dokončen letos v létě.

Zlepšení i na starém úseku D11

Zlepšení se dočkají i řidiči na nejstarším úseku D11. Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k započetí modernizace dálnice na šířkové uspořádání tři plus tři jízdní pruhy v úseku Praha – Jirny. Rozšíření komunikace bude předcházet oprava současného technického stavu. Cesta z východu Čech do Prahy tak bude rychlejší a bezpečnější.

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Archeologové pracují současně na několika úsecích, průzkumu se účastní 150 až 200 lidí.

„Poslední úsek dálnice je v nevyhovujícím stavu. Často zde jsou nehody, a s tím spojené dlouhotrvající zácpy,“ komentoval současný stav europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) s tím, že nyní mu ministr dopravy Ťok potvrdil, že byl dokončen proces EIA a ŘSD nyní může zahájit zpracování dokumentace pro územní plán.

Opravy jsou naplánovány na rok 2018, komplexní modernizace, kdy kromě faktického rozšíření dálnice budou postaveny i protihlukové stěny i nové části odvodňovacího systému, bude zahájena v roce 2020.

„Po celou dobu opravy by v předmětném úseku měl být zachován provoz v režimu 2 2 jízdní pruhy, což platí i pro následnou modernizaci,“ ujistil ministr Ťok.

Výběr článků

Načítám