Článek
Speciálům, které už byly v afghánských horách nebo africké poušti, podobný typ výzbroje chyběl. Přitom speciální síly všech vyspělých zemí podobné vozidlo — s otevřenou kabinou, s dostatečnou balistickou a protiminovou ochranou a zároveň pohyblivé a silně vyzbrojené — mají.
Díky takovýmto vozům mohou malé týmy speciálních sil podnikat údery v hloubce protivníkova území. Vojákům slouží pro přepravu, boj i jako logistická základna současně.
Nový Perun pojme celkem pět osob, velké zásoby materiálu, paliva a výzbroje. K ní patří hlavně těžký 12,7mm kulomet schopný palby v kruhovém rozsahu, lehký kulomet ovládaný ze sedačky vedle řidiče.
Vojáci si mohou do auta připravit i pancéřovky, protitankové řízené střely nebo dokonce i minomet, ze kterého bude možné střílet přímo z vozidla.
Díky motoru o výkonu 240 kW a šestistupňové automatické převodovce dosáhne třináctitunové a šest metrů dlouhé vozidlo maximální rychlosti 110 kilometrů v hodině, přitom z nuly na osmdesát se dostane za méně než 30 sekund.
Auto má patentově chráněný podvozek. Řidič díky němu může řídit nejen přední, ale i zadní nápravu. Jedná se ve své kategorii o unikátní řešení, jež umožňuje výborné manévrování v úzkých městských uličkách nebo horských silnicích. (Bližší technické podrobnosti přináší tento pátek červnové vydání odborného časopisu ATM)
Začátkem března ministerstvo obrany objednalo celkem čtyři tyto vozidla, která budou prostějovským specialistům dodána v březnu 2018. Přestože resort obrany na tuto akvizici plánoval 134 milióny korun, SVOS je dodá výrazně levněji – za 94,5 miliónu a to včetně DPH, nákladů na logistiku a zaškolení obsluhy.
Podle ředitele firmy Jaroslava Černého plánují do konce roku vyrobit vůz Perun i s plně zakrytou pancéřovou kabinou a také větší provedení Perun 6x6. Firma SVOS má již také údajně rozjednané některé zahraniční klienty a odhaduje, že by mohla ročně prodávat až stovku těchto obrněnců nové generace.