Hlavní obsah

Volkswagen odmítl zveřejnit výsledky vyšetřování emisní aféry

Německý automobilový koncern Volkswagen na valné hromadě odmítl výzvy investorů, aby zveřejnil výsledky interního vyšetřování skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů. Firma tvrdí, že zveřejnění výsledků znemožňují právní důvody, uvedla ve středu agentura Reuters.

Foto: Fabian Bimmer, Reuters

Šéf koncernu Volkswagen Matthias Matthias Müller při projevu na valné hromadě v Hannoveru.

Článek

Volkswagen vyšetřováním pověřil americkou právnickou firmu Jones Day. „Žádná písemná konečná zpráva od firmy Jones Day není a nebude," uvedl předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch na středeční valné hromadě akcionářů, kterých se zde sešlo kolem tří tisíc. „Žádám vás o pochopení, že zveřejnění takovéto konečné zprávy brání právní důvody," dodal.

Automobilka původně slibovala, že bude akcionáře o zjištěních firmy Jones Day informovat. Později však od tohoto záměru ustoupila, píše Reuters. Podle Pötsche byla zjištění zahrnuta do dohody o urovnání emisního skandálu s americkým ministerstvem spravedlnosti a automobilka nemá právo zveřejnit samostatnou zprávu.

Foto: Michael Sohn, ČTK/AP

Šéf Volkswagenu Matthias Müller a předseda dozorčí rady VW Hans Dieter Pötsch.

Zástupce společnosti DWS Deutsche Asset Management, která patří mezi akcionáře VW, nicméně toto vysvětlení označil za "naprosto nedostatečné a téměř urážlivé pro všechny, kdo mají zájem na úplném vyjasnění zodpovědnosti" za emisní skandál.

Stěžoval si na Jourovou

Volkswagen v rámci lednové dohody s americkým ministerstvem spravedlnosti souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 105 miliard Kč). Celkové náklady Volkswagenu na řešení skandálu v USA by se však podle agentury Reuters mohly vyšplhat až na 25 miliard dolarů (613 miliard Kč). Automobilka navíc čelí vyšetřování a žalobám také v dalších zemích.

V USA Volkswagen podle dohody odškodní i majitele dotčených vozů, v Evropě přitom něco takového nechystá. Čelí proto kritice spotřebitelských sdružení, ke kterému se připojila i eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví Věra Jourová. Šéf Volkswagenu Matthias Müller si na ni proto stěžoval u šéfa Evropské komise Jean-Claude Junckera. Tlakem na odškodnění podle něj překračuje své kompetence. Juncker se ale Jourové zastal. [celá zpráva]

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba 11 miliónů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 miliónu vozů české divize Škoda Auto.

Související články

Výběr článků

Načítám