Článek
Podezření na diskriminační jednání ČOI loni zjistila v 19 případech ze 1412 kontrol, je to stejný počet jako v roce 2015.
„Inspektoři ČOI se nejčastěji setkávali s diskriminací z důvodu národnosti, kdy například anglicky mluvícím zákazníkům byly v restauracích účtovány vyšší ceny než českým spotřebitelům. Z výsledků kontrol vyplývá, že projevy diskriminace neměly v minulém roce klesající tendenci,“ řekl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
V šesti případech kontroly odhalily neodůvodněné navýšení ceny nabízených pokrmů a nápojů nebo účtování tzv. servisu v hostinských zařízeních cizojazyčně hovořícím spotřebitelům.
Nechtěli obsluhovat „imigranty”
Ve třech případech bylo zjištěno diskriminační jednání založené na rasovém, respektive etnickém důvodu. Ve dvou případech se jednalo o nevpuštění romských občanů do provozovny poskytující hostinské služby a v jednom případě o odmítnutí ubytování romských občanů v hotelu.
Kontroly diskriminace – rok 2016 | |||
---|---|---|---|
Inspektorát | počet kontrol | kontroly se zjištěním diskriminace | zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 143 | 9 | 6,3 |
Jihočeský a Vysočina | 164 | 0 | 0,0 |
Plzeňský a Karlovarský | 169 | 2 | 1,2 |
Ústecký a Liberecký | 222 | 1 | 0,5 |
Královéhradecký a Pardubický | 138 | 1 | 0,7 |
Jihomoravský a Zlínský | 196 | 5 | 2,6 |
Moravskoslezský a Olomoucký | 380 | 1 | 0,3 |
Celkem | 1 412 | 19 | 1,4 |
Zdroj: ČOI |
Dalším diskriminačním jednáním bylo podle inspekce jednání cestovní kanceláře, která podmiňovala přístup k nabízeným zájezdům požadavkem na cestovní doklad vydaný Českou republikou.
„Další případy diskriminace se pak týkaly například omezení nabídky projede výrobků a poskytování služeb osobám, které jsou nazývány 'imigranty',” dodal mluvčí ČOI Fröhlich.
Loni nabylo právní moci v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním šest pokut v celkové hodnotě 82 tisíc korun.