Hlavní obsah

Mexiko se stalo rájem automobilek. Trump to může překazit

Novinky, Tomáš Volf

Levná práce Mexičanů a sousedství s obřím trhem USA láká do země miliardové investice amerických, japonských, korejských i německých automobilek. Jejich šéfové nyní řeší, jak budou muset své plány měnit, pokud nový americký prezident Donald Trump dodrží hrozby ohledně uvalení daně ve výši 35 procent na dovoz aut z Mexika.

Foto: Profimedia.cz

Na ilustračním snímku továrna Volkswagenu v Mexiku

Článek

Opatření by dopadlo na americké výrobce General Motors nebo Ford, japonské automobilky Nissan a Toyotu i německý koncern Volkswagen, mateřskou firmu Škoda Auto.

Některé další například jihokorejské automobilky závody v Mexiku právě začaly stavět, jiné včetně BWM je mají v plánu, napsala agentura Reuters.

V Mexiku se vyrábí pětina produkce Severní Ameriky. Od roku 2010 země přilákala investice do automobilového průmyslu za více než 24 miliard dolarů (607 miliard korun), uvedla agentura s odkazem na studii Centra pro výzkum automobilového průmyslu v Michiganu.

Výroba aut by se měla mezi lety 2010 a 2020 zdvojnásobit. Automobilky investují kolem 13 miliard dolarů na přesun kapacity výroby 3,3 miliónu aut z Japonska, Německa a Jižní Koreje, uvedla studie, která ale vznikla ještě před vítězstvím Trumpa.

Firmy láká levná pracovní síla v Mexiku a právě možnost bezcelního vývozu do USA, díky obchodní dohodě Nafta.

Největší výrobci aut v Mexiku
Automobilkavýroba aut (rok 2015)
Nissan822 948
General Motors690 446
Fiat-Chrysler503 589
Volkswagen457 517
Ford433 752
Honda203 657
Mazda182 357
Toyota104 810
Zdroj Reuters, Mexické sdružení automobilového průmyslu

Celkový objem mexického vývozu do USA se od roku 1994, kdy Nafta začala platit, zvýšil šestinásobně. Přes severní hranici putuje téměř 80 procent mexického vývozu. Trump chce ale dohodu Nafta upravit a vyjednat ústupky nejen s Mexikem, ale také Kanadou.

Nejvíc vyrábí Nissan

Největším výrobcem aut v Mexiku je japonský Nissan s výrobou přes 800 tisíc aut ročně. První továrny v Mexiku otevřel už před 50 lety a nyní tu dělá hlavně sedany Versa a Sentra. Zhruba polovinu zdejší produkce prodává do USA, kde má také továrny. Šéf aliance Nissan-Renault Carlos Ghosn tento měsíc prohlásil, že nástup Trumpovy administrativy bedlivě sleduje a bude reagovat na to, jakou politiku povede.

Na druhém místě ve výrobě aut v Mexiku je americká General Motors.

Trump kritizoval GM, že staví v Mexiku továrny a současně propouští dělníky v USA. GM v roce 2014 oznámil, že investuje v Mexiku pět miliard dolarů a do roku 2018 tam chce zdvojnásobit výrobu a zaměstnat téměř šest tisíc lidí. Minulý týden automobilka uvedla, že neplánuje zrušit své investice v Mexiku navzdory tlaku Trumpa. Vyrábět tam chce například Chevrolet Cruze nové generace.

Musí se přizpůsobit

Šéfka GM Mary Barraová nicméně prohlásila, že chce s Trumpem spolupracovat. Tento týden firma oznámila, že investuje do závodů v USA v letošním roce další miliardu dolarů (25,2 miliardy korun) a přesune část výroby součástek z Mexika do Spojených států.

Také šéf automobilky Fiat Chrysler Sergio Marchionne tento týden prohlásil, že nejistota ohledně Trumpovy celní politiky může vést k odkladu investic v Mexiku. Potvrdil plán na vytvoření dvou tisíc míst v USA a investice miliardy dolarů. O přesunu těžkých pick-upů Ram z Mexika do USA podle něj ještě není rozhodnuto.

„Pokud zítra prezident Trump rozhodne o zavedení cla na všechno z Mexika, budeme se muset přizpůsobit,“ řekl.

Americký Ford po Trumpově kritice už tento měsíc zrušil nedávno zahájenou stavbu továrny v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů a vytvořil 700 nových pracovních míst v Michiganu. Nicméně stále počítá s přesunem výroby modelu Focus z Michiganu do již fungující továrny v Mexiku, píše Reuters.

Foto: Profimedia.cz

Hlídač stojí u rozestavěné továrny Ford ve Villa de Reyes poblíž mexického města San Luis Potosí. Závod za 1,6 miliardy dolarů, který měl v chudé oblasti Mexika vytvořit tisíce míst, automobilka v lednu náhle zrušila.

Německý koncern Volkswagen má továrny v Mexiku již 50 let. Zaměstnává tu přes 16 tisíc lidí, zatímco v továrně v americkém Tennessee 3200. Loni otevřela nový závod v Mexiku luxusní značka koncernu VW Audi. Časem chce vozy SUV Q5 pro celý svět vyrábět právě zde, zatím počítá s produkcí 150 tisíc aut ročně.

Z německých výrobců aut tu staví továrnu za 2,2 miliardy dolarů i BMW a v roce 2018 hodlá ve městě Aguascalientes vyrábět vozy Mercedes Benz automobilka Daimler.

Velké plány Toyoty

Japonská Honda má v Mexiku dvě továrny na výrobu aut a motorek. Mazda tu vyrábí sedan Mazda tři pro USA. Zhruba třetina prodaných vozů Mazda v USA je vyrobená v Mexiku.

Toyota doposud vyráběla ve středoamerické zemi méně než další dvě japonské automobilky, má tu ale velké plány. V Baja California chce rozšířit výrobu do roku 2018 na 160 tisíc aut a ve městě Guanajuato o rok později na 200 tisíc aut. Měli by tu vyrábět sedan Corolla, který se dnes vyrábí i v americkém Missouri.

Toyota přispěchala s prohlášením na usmířenou, že i v USA hodlá v příštích pěti letech investovat 10 miliard dolarů, stejně jako v posledních pěti. „Vždy zvažujeme způsob, jak zvýšit výrobu v USA, bez ohledu na politickou situaci,“ prohlásil prezident Toyoty Ako Toyoda.

V Mexiku staví továrnu i korejská Kia, Hyundai tu plánuje montovat modely Accent.

Výběr článků

Načítám