Článek
Opatření by dopadlo na americké výrobce General Motors nebo Ford, japonské automobilky Nissan a Toyotu i německý koncern Volkswagen, mateřskou firmu Škoda Auto.
Některé další například jihokorejské automobilky závody v Mexiku právě začaly stavět, jiné včetně BWM je mají v plánu, napsala agentura Reuters.
V Mexiku se vyrábí pětina produkce Severní Ameriky. Od roku 2010 země přilákala investice do automobilového průmyslu za více než 24 miliard dolarů (607 miliard korun), uvedla agentura s odkazem na studii Centra pro výzkum automobilového průmyslu v Michiganu.
Výroba aut by se měla mezi lety 2010 a 2020 zdvojnásobit. Automobilky investují kolem 13 miliard dolarů na přesun kapacity výroby 3,3 miliónu aut z Japonska, Německa a Jižní Koreje, uvedla studie, která ale vznikla ještě před vítězstvím Trumpa.
Firmy láká levná pracovní síla v Mexiku a právě možnost bezcelního vývozu do USA, díky obchodní dohodě Nafta.
Největší výrobci aut v Mexiku | |
---|---|
Automobilka | výroba aut (rok 2015) |
Nissan | 822 948 |
General Motors | 690 446 |
Fiat-Chrysler | 503 589 |
Volkswagen | 457 517 |
Ford | 433 752 |
Honda | 203 657 |
Mazda | 182 357 |
Toyota | 104 810 |
Zdroj Reuters, Mexické sdružení automobilového průmyslu |
Celkový objem mexického vývozu do USA se od roku 1994, kdy Nafta začala platit, zvýšil šestinásobně. Přes severní hranici putuje téměř 80 procent mexického vývozu. Trump chce ale dohodu Nafta upravit a vyjednat ústupky nejen s Mexikem, ale také Kanadou.
Nejvíc vyrábí Nissan
Největším výrobcem aut v Mexiku je japonský Nissan s výrobou přes 800 tisíc aut ročně. První továrny v Mexiku otevřel už před 50 lety a nyní tu dělá hlavně sedany Versa a Sentra. Zhruba polovinu zdejší produkce prodává do USA, kde má také továrny. Šéf aliance Nissan-Renault Carlos Ghosn tento měsíc prohlásil, že nástup Trumpovy administrativy bedlivě sleduje a bude reagovat na to, jakou politiku povede.
Na druhém místě ve výrobě aut v Mexiku je americká General Motors.
Trump kritizoval GM, že staví v Mexiku továrny a současně propouští dělníky v USA. GM v roce 2014 oznámil, že investuje v Mexiku pět miliard dolarů a do roku 2018 tam chce zdvojnásobit výrobu a zaměstnat téměř šest tisíc lidí. Minulý týden automobilka uvedla, že neplánuje zrušit své investice v Mexiku navzdory tlaku Trumpa. Vyrábět tam chce například Chevrolet Cruze nové generace.
Musí se přizpůsobit
Šéfka GM Mary Barraová nicméně prohlásila, že chce s Trumpem spolupracovat. Tento týden firma oznámila, že investuje do závodů v USA v letošním roce další miliardu dolarů (25,2 miliardy korun) a přesune část výroby součástek z Mexika do Spojených států.
Také šéf automobilky Fiat Chrysler Sergio Marchionne tento týden prohlásil, že nejistota ohledně Trumpovy celní politiky může vést k odkladu investic v Mexiku. Potvrdil plán na vytvoření dvou tisíc míst v USA a investice miliardy dolarů. O přesunu těžkých pick-upů Ram z Mexika do USA podle něj ještě není rozhodnuto.
„Pokud zítra prezident Trump rozhodne o zavedení cla na všechno z Mexika, budeme se muset přizpůsobit,“ řekl.
Americký Ford po Trumpově kritice už tento měsíc zrušil nedávno zahájenou stavbu továrny v Mexiku za 1,6 miliardy dolarů a vytvořil 700 nových pracovních míst v Michiganu. Nicméně stále počítá s přesunem výroby modelu Focus z Michiganu do již fungující továrny v Mexiku, píše Reuters.
Německý koncern Volkswagen má továrny v Mexiku již 50 let. Zaměstnává tu přes 16 tisíc lidí, zatímco v továrně v americkém Tennessee 3200. Loni otevřela nový závod v Mexiku luxusní značka koncernu VW Audi. Časem chce vozy SUV Q5 pro celý svět vyrábět právě zde, zatím počítá s produkcí 150 tisíc aut ročně.
Z německých výrobců aut tu staví továrnu za 2,2 miliardy dolarů i BMW a v roce 2018 hodlá ve městě Aguascalientes vyrábět vozy Mercedes Benz automobilka Daimler.
Velké plány Toyoty
Japonská Honda má v Mexiku dvě továrny na výrobu aut a motorek. Mazda tu vyrábí sedan Mazda tři pro USA. Zhruba třetina prodaných vozů Mazda v USA je vyrobená v Mexiku.
Toyota doposud vyráběla ve středoamerické zemi méně než další dvě japonské automobilky, má tu ale velké plány. V Baja California chce rozšířit výrobu do roku 2018 na 160 tisíc aut a ve městě Guanajuato o rok později na 200 tisíc aut. Měli by tu vyrábět sedan Corolla, který se dnes vyrábí i v americkém Missouri.
Toyota přispěchala s prohlášením na usmířenou, že i v USA hodlá v příštích pěti letech investovat 10 miliard dolarů, stejně jako v posledních pěti. „Vždy zvažujeme způsob, jak zvýšit výrobu v USA, bez ohledu na politickou situaci,“ prohlásil prezident Toyoty Ako Toyoda.
V Mexiku staví továrnu i korejská Kia, Hyundai tu plánuje montovat modely Accent.