Článek
Tunel bude řešit dopravu nejen mezi kontinenty, ale také v Istanbulu, protože zkrátí spojení mezi jeho dvěma částmi (evropskou Kazliçeşme a asijskou Göztepe) ze sta minut na čtvrt hodiny.
Výstavba probíhala od 26. února 2011, trvala tedy bez dvou měsíců pět let. Dvoupatrový tunel vyšel celkem na 1,2 miliardy dolarů (31 miliard korun) a měří 14,5 kilometru. Úsek dlouhý 5,4 kilometru vede pod Bosporskou úžinou.
Maximální povolená rychlost je 80 kilometrů v hodině, v některých částech je snížena na 40. Za průjezd tunelem se bude platit poplatek v přepočtu zhruba sto korun před započtením daně z přidané hodnoty.
Podle listu Sabah se očekává, že tunel denně využije až sto tisíc vozidel. Ačkoli je v hloubce více než 100 metrů, nebude v něm přerušen mobilní signál.
Evropskou a asijskou část největšího tureckého města v současnosti už spojuje visutý Most mučedníků 15. července, který byl otevřen v říjnu 1973.
Své nynější jméno obdržel teprve nedávno na počest padlých během letošního pokusu o vojenský puč v Turecku. Od roku 1988 spojuje Evropu s Asií také Most sultána Mehmeta Fatiha. Od října 2013 je v provozu podmořský železniční tunel projektu Marmaray.