Hlavní obsah

Německé ministerstvo financí chce mýtné pro všechny náklaďáky i autobusy

Berlín

Mýtné pro všechny nákladní vozy a zrušení výjimky pro linkové dálkové autobusy, které mýtné platit nemusejí. To požaduje německý ministr financí Wolfgang Schäuble. Zdůvodňuje to snahou zajistit dostatek financí na investice do dopravní sítě.

Foto: Geert Vanden Wijngaert, ČTK/AP

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble

Článek

„Vzhledem k velké poptávce po investicích musíme mít společný zájem na tom, abychom odstranili současné výjimky z uživatelských poplatků za používání dálkových komunikací,” uvedl Schäuble. „Je třeba prověřit možnost rozšíření mýtného i na malá nákladní auta a na dálkové autobusy,” upřesnil.

Schäubleho návrh je v rozporu s plánem ministerstva dopravy, které chce zachovat současnou hranici pro placení mýtného, tím je hmotnost 7,5 tuny. Odstranění hmotnostní hranice by podle ministerstva dopravy poškodilo malé řemeslníky a náklady na výběr mýtného by byly ve srovnání s dodatečným příjmem podle jejich názoru příliš vysoké.

Vyberou přes deset miliard

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Od loňského října na nich musí platit mýtné vozy o hmotnosti přes 7,5 tuny, do té doby se vztahovalo na nákladní auta od 12 tun. Výjimku z placení mýtného mají dálkové autobusy, protože Německo chce chránit tento trh hromadné dopravy jako mladé odvětví, které se začalo rozvíjet teprve v roce 2013.

Příjmy z mýtného ročně činí zhruba 380 miliónů eur (10,3 miliardy Kč), peníze jsou vázány na rozvoj dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy chce od roku 2018 rozšířit mýtné na všech 41 tisíc kilometrů silnic první třídy v zemi, aby se řidiči nemohli vyhýbat placení mýtného tím, že budou dálniční úseky objíždět po těchto komunikacích.

Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést také dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito. Evropská komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince.

Související téma:

Foto: Osman Orsal, Reuters

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble

Související články

Mýtné na dálnicích v Německu se odkládá

Zavedení mýtného pro osobní automobily na německých dálnicích se zpozdí kvůli právním krokům, které proti Německu chystá Evropská komise. V rozhovoru...

Výběr článků

Načítám