Článek
„Vzhledem k velké poptávce po investicích musíme mít společný zájem na tom, abychom odstranili současné výjimky z uživatelských poplatků za používání dálkových komunikací,” uvedl Schäuble. „Je třeba prověřit možnost rozšíření mýtného i na malá nákladní auta a na dálkové autobusy,” upřesnil.
Schäubleho návrh je v rozporu s plánem ministerstva dopravy, které chce zachovat současnou hranici pro placení mýtného, tím je hmotnost 7,5 tuny. Odstranění hmotnostní hranice by podle ministerstva dopravy poškodilo malé řemeslníky a náklady na výběr mýtného by byly ve srovnání s dodatečným příjmem podle jejich názoru příliš vysoké.
Vyberou přes deset miliard
V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Od loňského října na nich musí platit mýtné vozy o hmotnosti přes 7,5 tuny, do té doby se vztahovalo na nákladní auta od 12 tun. Výjimku z placení mýtného mají dálkové autobusy, protože Německo chce chránit tento trh hromadné dopravy jako mladé odvětví, které se začalo rozvíjet teprve v roce 2013.
Příjmy z mýtného ročně činí zhruba 380 miliónů eur (10,3 miliardy Kč), peníze jsou vázány na rozvoj dopravní infrastruktury. Ministerstvo dopravy chce od roku 2018 rozšířit mýtné na všech 41 tisíc kilometrů silnic první třídy v zemi, aby se řidiči nemohli vyhýbat placení mýtného tím, že budou dálniční úseky objíždět po těchto komunikacích.
Německé ministerstvo dopravy chtělo zavést také dálniční mýtné pro osobní auta. Původně ho měli řidiči začít platit už letos, po sporu s Evropskou komisí však Německo odložilo zavedení poplatků pro osobní auta na neurčito. Evropská komise kritizovala, že by se německým řidičům snížila daň z vlastnictví motorového vozidla o výši ročního dálničního poplatku, takže by mýtné dopadlo pouze na cizince.